Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 738
Przymioty i zastosowania Biblii
na czym polega reforma (Jer. 26:3,13). Jej drugą częścią jest zamiłowanie do sprawiedliwości i praktykowanie sprawiedliwości (Mat. 3:8; Rzym. 7:15-22). Te dwie rzeczy stanowią powrót do Pana (Izaj. 55:7). Widzimy więc, że pokuta składa się z siedmiu elementów. Na podstawie Dz.Ap. 2 i oskarżenia przez Piotra (wykorzystującego w tym celu biblijne dowody) Żydów o zamordowanie Jezusa, widzimy, że zostali oni skłonieni do przejścia przez obydwa etapy pokuty. Uznajemy zatem, że to właśnie nauki Biblii pobudziły ich do pokuty. Poza pokutą jest jednak jeszcze coś innego, co poprzedza usprawiedliwienie: wiara w obietnicę, że ze względu na zasługę Jezusa Bóg przebaczy pokutującemu i wierzącemu grzesznikowi. Wiara taka, po pierwsze, składa się z umysłowego ocenienia tej obietnicy, tj. wiedzy (Rzym. 10:14), zrozumienia (Rzym. 10:17; Kol. 2:2) oraz uwierzenia w nią (Jana 3:36; Żyd. 11:6); po drugie, składa się z polegania serca na niej, tj. pełnego przekonania, upewnienia do niej (Rzym. 4:21; Żyd. 10:22), przyswajania sobie tego, co ta obietnica oznacza (Żyd. 11:13), oraz reagowania na to przez życie zgodne z tą obietnicą, czyli przez prowadzenie sprawiedliwego życia (Jak. 2:17, 26; 2Tym. 2:19). Ponieważ nauki Biblii – jak przed chwilą dowiedliśmy – prowadzą do pokuty wobec Boga i wiary w Pana Jezusa oraz stanu usprawiedliwienia przez wiarę, jest ona skuteczna w osiąganiu tego rezultatu i umożliwianiu usprawiedliwionym pokonania części ich deprawacji i prowadzenia sprawiedliwego życia.
Biblia w swych naukach jest także skuteczna w budowaniu uświęcenia u tych, którzy na nią reagują (Psalm 119:9,11; Jana 15:3; 17:17; Efez. 4:13, 15; 5:26; 2Piotra 1:2-4). Trzy szczególne rzeczy zawierają się w uświęceniu, które przede wszystkim oznacza: (1) odłączenie się od grzechu, błędu, samolubstwa i światowości oraz (2) oddanie się Bogu. Te trzy rzeczy są następujące: (1) uświęcenie woli, (2) ciała oraz (3) ducha, co obejmuje oczyszczenie ze zmaz ciała i ducha. Przez uświęcenie woli rozumiemy rezygnację z własnej woli i woli świata i przyjęcie woli Boga jako własnej (Przyp. 23:26). Przez uświęcenie ciała rozumiemy