Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 739

Przymioty i zastosowania Biblii

oddanie wszystkiego, co ludzkie i zużywanie tego w owocnej służbie dla Pana – wszystkiego, czym się jest, co się ma oraz czym ma się nadzieję być i co ma się nadzieję mieć jako istota ludzka. Wszystko to zawiera się w ciele, człowieczeństwie, tzn. czas, siły, zdrowie, talenty, środki, wpływy, stanowisko, reputacja, wykształcenie, kontakty itp. Słowem, wszystko, co posiada człowiek (Rzym. 12:1). Przez uświęcenie ducha przede wszystkim rozumiemy rozwijanie usposobienia w dobru przez kierowanie uczuć do wyższych rzeczy oraz rozwijanie łask pierwszorzędnych, drugorzędnych i trzeciorzędnych aż do doskonałości (Dz.Ap. 20:32; Rzym. 12:2; Gal. 5:22,23; Kol. 2:1-3; 3:12,13); po drugie, oczyszczenie samego siebie ze zmaz ciała i ducha, czyli oczyszczenie się z niedoskonałości zakorzenionych w ciele i umyśle (Rzym. 6:17; 1Kor. 10:6-11; 2Kor. 7:1). Ten zarys trzeciej części uświęcenia ma swe początki w usprawiedliwieniu jako stanie, lecz jego działanie przypada głównie na uświęcenie. Biblia w swych naukach jest skuteczna, by wyrobić w nas każdy z tych trzech zarysów uświęcenia. O tych trzech zarysach uświęcenia, dokonywanych przez swe nauki, Biblia uczy nie tylko w wersetach przytoczonych w niniejszych akapicie, lecz także w wielu innych tutaj niewymienionych. Potwierdzają to także doświadczenia wszystkich dzieci Bożych, które choćby przez krótką chwilę znajdowały się w tym procesie.

      Przez swe nauki Biblia jest także skuteczna w osiąganiu różnych elementów wyzwolenia. W wyzwoleniu człowiek otrzymuje zwycięstwo nad wrogami – diabłem, światem i ciałem, usiłującym wykorzystywać przeciwko nam naszą grzeszność, błądzenie, samolubstwo i światowość w ich przeróżnych postaciach. To, że naszym wrogiem jest diabeł, oczywiste jest na podstawie znaczenia jego imion: szatan i diabeł, z których obydwa znaczą nieprzyjaciel; a także z Mat. 13:39; 1Piotra 5:8. To, że naszym wrogiem jest świat – pozostający w harmonii z obecnym złym porządkiem rzeczy – oczywiste jest na podstawie Jana 15:18-21; Jak. 4:4. Wiemy, że jest nim także i ciało

poprzednia stronanastępna strona