Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 752
Przymioty i zastosowania Biblii
choć drugorzędnie uczą także o rzeczach zbijających, naprawiających i budujących charakter. Gdy dojdziemy do analizy zbijającego, naprawiającego i budującego charakter zastosowania Biblii, przekonamy się, że te trzy aspekty obejmują także kwestie doktrynalne, ponieważ zgodnie z nauką 2Tym. 3:16 każdy tekst Biblii może być wykorzystywany w sposób doktrynalny, zbijający, naprawiający i budujący charakter.
Powstaje pytanie: dlaczego Biblia posiada takie doktrynalne zastosowania? W odpowiedzi na to można wskazać na wiele powodów. Przede wszystkim, jest tak dlatego, że w doktrynalnym zastosowaniu Biblii, w przeciwieństwie do trzech pozostałych, Bóg przedstawił główne zarysy Swego planu. Jeśli spojrzymy na wyżej podane rzeczy jako części doktryn Biblii w postaci dogmatów, obietnic, proroctw, historii i typów, od razu zauważymy, iż obejmują one główne zarysy Boskiego planu, a tak naprawdę, każdą część Boskiego planu z wyjątkiem przykazań i napomnień. Rozumiemy zatem, że zastosowanie doktrynalne jest tym głównym. Drugim powodem jest to, że doktrynalne zastosowanie Biblii bardziej niż jakiekolwiek inne objawia osobę, charakter, słowa i czyny Boga i Chrystusa, dzięki czemu bardziej niż pozostałe zastosowania Biblii budzi w nas cześć i uznanie dla nich. Po trzecie, posiada ona to zastosowanie doktrynalne dlatego, ponieważ bardziej niż pozostałe zastosowania umożliwia ono ludowi Bożemu odpowiednio reagować na Boga, Chrystusa, braci, świat i wrogów. Po czwarte, posiada ona to zastosowanie dlatego, że zapewnia ono ludowi Bożemu najmocniejszy z możliwych fundament, na którym opierać się może ich wiara, nadzieja, miłość i posłuszeństwo i z którego łaski te mogą wyrastać i w harmonii z którym mogą działać. Po piąte, posiada ona to zastosowanie po to, by wśród zamieszania wyznań i nauk niewiary oraz wiary wypaczonej lud Boży mógł wiedzieć, w co wierzy, jak w to wierzy oraz dlaczego w to wierzy. Po szóste, posiada ona to zastosowanie po to, by dzięki niemu lud Boży w jego różnych rodzajach i stanach myśli mógł być wyraźnie oddzielony od świata w jego różnych rodzajach i stanach myśli. Po siódme, ostatnim powodem posiadania