Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 754

Przymioty i zastosowania Biblii

proporcjonalnie do stopnia jego wierności. Na tym kończymy naszą krótką analizę doktrynalnego zastosowania Biblii.

      Po krótkim omówieniu pierwszego, doktrynalnego zastosowania Biblii, przechodzimy obecnie do jej drugiego zastosowania – zbijającego [polskie przekłady oddają je jako strofowanie, przekonywanie, wykrywanie błędów – przypis tł.]. Tak jak zastosowanie doktrynalne ma na celu pokazać nam, w co powinniśmy wierzyć w zakresie dogmatów, etyki, obietnic, proroctw, historii i typów Biblii, tak zastosowanie zbijające ma na celu pokazać nam, w co nie powinniśmy wierzyć w zakresie doktryny, przykazań, obietnic, napomnień, proroctw, historii i typów, a to z powodu panujących błędów. Fałszywi nauczyciele wprowadzili bowiem wiele błędów jako prawdziwe biblijne doktryny, przykazania, obietnice, napomnienia, proroctwa, historie i typy. Zbijające zastosowanie Biblii ma na celu pokonanie tych błędów jako takich i ostrzeżenie ludu Bożego przed przyjmowaniem ich jako prawdy. W przekładzie A.V. słowo naszego tekstu, wskazujące na zbijające zastosowanie Biblii, zostało przetłumaczone jako strofowanie. Chociaż prawdą jest, że słowo elegmos, które w Nowym Testamencie pojawia się tylko w 2Tym. 3:16, w niektórych kontekstach Septuaginty może być tak przetłumaczone, z pewnością nie powinno być tak oddane tutaj, ponieważ w ten sposób staje się synonimem użytego w tym wersecie słowa naprawa. Taki przekład nie dałby nam zatem zastosowania Biblii różnego i innego od jej trzeciego zastosowania. Czasownik elegcho, od którego ono pochodzi, między innymi ma znaczenie zbijać, np. Tyt. 1:9,13; 2:15. W formie rzeczownika w 2Tym. 3:16 oznacza zbijanie. Tok myśli tego wersetu na temat zastosowań Biblii oczywiście wyczerpuje je wszystkie, mówiąc nam, że Biblia ma pokazywać: (1) w co mamy wierzyć – doktrynę; (2) w co nie mamy wierzyć – zbijanie; (3) czego nie mamy czynić i czym nie mamy być – naprawę; (4) co mamy czynić i czym mamy być – pouczanie w sprawiedliwości. Rozumiemy zatem, że słowo elegmos oznacza tutaj zbijanie, które według 2Tym. 3:16 jest drugim zastosowaniem Biblii. Oznacza ono, że Biblia ma być używana do zbijania błędu w zakresie nauczania i praktyki, gdyż każdy błąd

poprzednia stronanastępna strona