Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 771
Przymioty i zastosowania Biblii
i sprawy Pana i w ten sposób stają się niewierni przymierzu ofiary. Wielokrotne uleganie samemu sobie i światu ze szkodą dla interesów ludu i sprawy Pana rozwija w nich naturalne samolubstwo i światowość, które tworzy usposobienie, nawyki i uczynki nieskłonne do ofiary, czyniąc ich niewiernymi w poświęceniu. Takie zadowalanie samego siebie czasami objawia się w różnych formach samooceny i oceny innych, zamiłowania do wygód, bezpieczeństwa, zatajania, posiadania, pragnienia żywności i napoju, życia, samoobrony i agresywności. Natomiast uleganie światu przejawia się w nadmiernym zamiłowaniu do płci przeciwnej, męża, żony, dzieci, rodziców, braci, sióstr, przyjaciół, domu i kraju. Wszystko to jest przeciwne przymierzu ofiary i dowodzi konieczności Biblii w jej urzędzie naprawiania. Jest ona bowiem nie tylko niezbędna do naprawiania grzechu i błędu u wszystkich, lecz także do korygowania naturalnego samolubstwa i światowości u poświęconych. Rozumiemy zatem konieczność zastosowania Biblii do naprawiania.
Naprawianie to dokonywane jest przez nauki Biblii podane w formie dogmatów, przykazań, obietnic, napomnień, proroctw, historii i typów. Potwierdzą to niektóre przykłady: Doktryna Biblii na temat Boga, szczególnie Jego charakteru – mądrego, potężnego, sprawiedliwego i miłującego – z pewnością naprawia każdą postać grzechu, samolubstwa i światowości, indywidualnie i zbiorowo. To samo czyni biblijna doktryna Jego planu i dzieła. Służba Jezusa w prawdzie, sprawiedliwości i świętości z pewnością jest stałym korygowaniem grzechu, samolubstwa i światowości. Duch Święty jako moc i usposobienie Boga przepełniony jest naprawianiem przypadków gwałcenia sprawiedliwości i miłości ofiarniczej. Czyni to także doktryna o stworzeniu człowieka. Boskie przymierza bezpośrednio naprawiają te trzy postacie zła w ludzie Bożym. Jakże gruntowną naprawą zła jest doktryna o upadku człowieka i doświadczeniu ze złem. Być może największym skarceniem grzechu, samolubstwa i światowości jest ofiara okupu. Usprawiedliwienie z wiary, zarówno w zakresie wcześniejszej pokuty, jak i późniejszego praktykowania sprawiedliwości, z pewnością naprawia grzech. Poświęcenie, w jego