Epifaniczny tom 12 – rozdział 7 – str. 775
Przymioty i zastosowania Biblii
samego siebie i zazdrości, Kore, Datan i Abiron – bezbożnej ambicji i sprzeciwiania się Boskiemu oku, ręce i ustom; dziesięciu szpiegów – zniechęcania ludu Bożego przez wyolbrzymianie trudności; Balaam – traktowania powołania religijnego jak interesu, chciwości i prostytuowania przywilejów od Boga w celu wykorzystania ich przez Jego przeciwników i przeciwników ludu Bożego. Saul jest przykładem ostrzegającym przed tymi, którzy w Boskich sprawach dobrze zaczynają, a źle kończą. Grzech Dawida wobec Uriasza i Betsaby przestrzega nas przed zaniechaniem czujności i modlitwy, zachęcając do zachowania czystości. Salomon uczy, że należy pozostawać wolnym od świeckich sideł. Jezabela jest przerażającym przykładem wspierania fałszywej religii. Achab gani tych, którzy swe urzędowe władze oddają złym zamysłom innych. Benhadad I zniechęca do chełpienia się, Sennacheryb – do walki z Bogiem. Postępowanie Nabuchodonozora naprawia chełpliwość, pychę i arogancję. Życie Hamana i króla Heroda to naprawa spiskowania. Zło popełniane przez Heroda tetrarchę gani cudzołożników i morderców, Judasza – zdradę, Piotra – zbytnią pewność siebie, która prowadzi do upadku. Postępowanie Kajfasza koryguje zazdrość, uprzedzenie i niesprawiedliwość u sędziego, Piłata – słabość i brak zasad u władcy, Szymona z Samarii – ducha, który chciałby kupić zdolności duchowe. Zachowanie tłumu w Lystrze naprawia zmienność mas, Feliksa – żądnych łapówek, króla Agrypy – pozorowanie zawierania pokoju z Bogiem, Demasa – miłowanie świata itd. Historie Biblii posiadają zatem zastosowanie naprawiające.
Wreszcie, funkcję taką posiadają także typy Biblii w swych antytypach. Na przykład, wszystkie biblijne, historyczne osoby wspomniane w poprzednim akapicie są typem osób, grup lub ruchów (lub jednocześnie dwóch lub trzech tych rzeczy), w których podobne zło jest popełniane przez ich antytypy, które dzięki temu ilustrują te same sposoby naprawiania. Na przykład Mojżesz i Aaron nie mówiący, lecz uderzający w skałę