Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 532
Natchnienie Biblii
„sprawiedliwość Pana” (2 Piotra 1:1); oraz że wiele wersetów, uważanych za prawdziwe, jest fałszywych, np. wzmianka o trzęsieniu ziemi i rzeczach mu towarzyszących w Mat. 27:51-54, stwierdzenie odnośnie „trzech, którzy świadczą na niebie (…)” z 1 Jana 5:7 oraz zdanie „a inni z umarłych (…)” z Obj. 20:5. Całkowite i słowne natchnienie należy przypisywać tylko oryginalnym tekstom napisanym przez ich ludzkich autorów. Nie należy oczekiwać, że w obecnym Wieku zostanie całkowicie przywrócony pełny natchniony tekst. Jednak w niedalekim już Tysiącleciu natchnieni pisarze ponownie znajdą się tutaj i w pełni go zrekonstruują. Dzięki liczbowaniu biblijnemu tekst w wersji obecnie zrekonstruowanej posiada niewielkie niedoskonałości w logice, a ich niekorzystny wpływ jest mniej więcej taki jak zanieczyszczenie powietrza przez 10 osób oddychających w dobrze wentylowanym Madison Square Garden w Nowym Jorku, Royal Albert Hall w Londynie czy katedrze św. Piotra w Rzymie. Tak więc wszelkie braki, interpolacje, fałszywe lub różne wersje, jakie wciąż mogą występować, z punktu widzenia praktycznych celów raczej nie powinny niepokoić ludu Bożego.
Natchnienie często jest mylone z innymi zarysami Biblii, a powinno być widziane przez nas jako różne i odmienne. Niektórzy mylą natchnienie z rzetelnością Biblii. Ta ostatnia dotyczy czystości tekstu pod każdym względem. Przyznajemy, że kilka niewielkich sprzeczności wciąż pozostaje w tekście Biblii, który jest obecnie poprawiany przez liczbowanie biblijne. Mimo to fakty i cel Pisma Świętego dowodzą, że nasz obecny tekst znajduje się w takim stanie czystości, że daje nam pewność w odniesieniu do wszystkich spraw związanych z doktryną i praktyką. Tak więc istota tych dwóch pojęć jest różna: jedno z nich pokazuje, jak powstał tekst, a drugie, w jakim stanie czystości został zachowany. Niekiedy natchnienie jest mylone z kanonicznością Biblii. Kanoniczność dotyczy tego, które księgi są autorytatywne i w ten sposób prawnie należą do Biblii.