Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 533
Natchnienie Biblii
Są tacy, którzy odmawiają pewnym księgom prawa pozostawania w Biblii jako jej części. I tak, niektórzy odmawiają takiego prawa księgom Estery, Pieśni nad Pieśniami, Kaznodziei, 1 i 2 Listowi do Tymoteusza, Tytusa, Filemona, Żydów, Listowi Jakuba, 2 Piotra, 2 i 3 Jana oraz Objawieniu. Twierdzą, że nie powinny one być częścią Biblii, tj. nie powinny być kanonem, częścią reguły wiary i praktyki, gdyż kanon to greckie słowo oznaczające regułę. Chociaż wszystkie natchnione księgi należą do kanonu, a to dzięki ich natchnieniu, sprawienie przez Boga, że księgi Biblii zostały spisane, nie jest tym samym co prawo księgi lub ksiąg do bycia częścią lub częściami kanonu czy Biblii. Czyli natchnienie, szczególnie jako akt, a nawet jako produkt, jest czymś innym niż kwestia kanoniczności księgi lub ksiąg Biblii. Ta druga dotyczy bowiem tego, jakie księgi przez lud Boży Wieków Żydowskiego i Ewangelii były uznawane za wiarygodne części Biblii jako jedyne źródło wiary i główna reguła praktyki. Rzymsko-katolicy uznają siedem ksiąg apokryficznych za należące do kanonu. Nie zgadzamy się z tym, ponieważ Żydzi, którym Bóg powierzył Stary Testament jako Swe Wyrocznie (Rzym. 3:1,2), nie uznawali ich za takie. Uznajemy wszystkie 66 ksiąg Biblii jako kanoniczne, ponieważ ich wyznaczeni przez Boga opiekunowie, Kościół żydowski dla Starego Testamentu oraz Kościół chrześcijański dla Starego i Nowego Testamentu, uznawali i zachowali je jako kanoniczne. Niektórzy mylą też natchnienie z prawdziwością Biblii. Jej prawdziwość odnosi się do autorstwa poszczególnych ksiąg, tego, czy naprawdę zostały napisane przez ludzkich autorów, którym są przypisywane, a w przypadku tych ksiąg Biblii, których ludzcy autorzy nie są znani, dotyczy to tego, czy powstały one w czasie i okolicznościach, które są im przypisywane. Jednak kwestia związana z faktem ich natchnienia, który jest aktem Boga, jest czymś innym niż kwestia tego, kogo użył On jako ludzkich autorów Biblii, a także czymś innym niż kwestia czasu i okoliczności ich ludzkiego autorstwa.