Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 534

Natchnienie Biblii

       Niektórzy mylą też natchnienie z prawdomównością, zgodnością z faktami. Chociaż produkt natchnienia jest prawdą (Jana 17:17), jest wiele prawdziwych rzeczy, które nie są natchnione, np. poza natchnieniem są prawdy historyczne, filozoficzne, naukowe, edukacyjne, finansowe, społeczne, artystyczne, matematyczne itp., które są tworem nienatchnionych ludzi. Chociaż to, co przychodzi z natchnienia Boga jako treść lub jako zapis treści uczuć złych istot, jest prawdą w sensie dokumentu, to jednak w Biblii nie jest zawarta cała prawda. Natomiast jej formy pozabiblijne nie są natchnione. Jeszcze inni mylą natchnienie z wiarygodnością, uznaniem czegoś za godne uwierzenia, przyjęcia i zaufania. Także i tu trzeba powiedzieć, że to, co natchnione, jest wiarygodne, lecz wiarygodność Biblii nie opiera się tylko (ani głównie) na jej natchnieniu, lecz na naturalnej wartości jej treści, listach uwierzytelniających, które jej towarzyszą, i zewnętrznych dowodach, jakie posiada. Omawiając Biblię jako Boskie objawienie, podaliśmy liczne dowody z trzech punktów widzenia: wewnętrznego, wewnętrzno-zewnętrznego i zewnętrznego na potwierdzenie tego, że Biblia jest Boskim objawieniem, w ogóle nie wdając się w jej natchnienie. Dopiero teraz podjęliśmy dyskusję na temat jej natchnienia. Jednak dowody podane na potwierdzenie tego, iż jest ona Boskim objawieniem, wskazują, że jest ona godna wiary, przyjęcia i zaufania – wiarygodna. Są też tacy, którzy z natchnieniem Biblii mylą jej autorytet. Chociaż myśli te wiążą się z natchnieniem, co zauważyliśmy też w przypadku pięciu pozostałych wyżej omówionych cech, to jednak występuje między nimi pewna różnica, gdyż autorytet Biblii tylko częściowo zależy od jej natchnienia, będąc jego skutkiem. Jej autorytet opiera się głównie na Bogu jako jej źródle oraz na Jego zwierzchnictwie. No i wreszcie, niektórzy mylą natchnienie z wystarczalnością Biblii jako jedynego źródła wiary i głównej reguły praktyki. Mylą oni natchnienie jako akt, dzięki któremu treść Biblii została spisana, z przymiotem jej treści po jej napisaniu.

poprzednia stronanastępna strona