Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 567

Natchnienie Biblii

słowem, jest pożyteczna dla każdego. Skoro tak jest, nienatchnieni ludzie z pewnością nie mogli być jej pisarzami – jej pisarze musieli być natchnieni. Blisko związana z praktycznością Biblii jest jej skuteczność, która zostanie obecnie przedstawiona jako osiemnasta cecha Biblii. Przez jej skuteczność rozumiemy zdolność osiągania celów. Jej celami są zbawienie wybranych i przygotowanie niewybranych na błogosławieństwa Tysiąclecia. Zbawia ona wybranych przez doprowadzenie ich do pokuty przed Bogiem i wiary w Pana Jezusa, prowadząc ich w ten sposób do usprawiedliwienia. Dokonuje się to przez wyjaśnienie im odpowiednich prawd oraz przez pobudzanie do pokuty i wiary. Ponadto kieruje ona ich postępem w usprawiedliwionym życiu, prowadząc coraz bliżej poświęcenia, a to przez udzielanie im odpowiedniego oświecenia i siły do takiego postępu. Lecz to nie wszystko: dzięki swemu oświeceniu i pobudzającej sile doprowadza ich do poświęcenia, w ramach którego rezygnują oni z własnej woli i woli świata, a w to miejsce przyjmują wolę Boga jako swą własną. Przez oświecającą i pobudzającą moc spładzała i ożywiała ich ona z Ducha. Sprawia, że wzrastają w łasce, wiedzy i owocach służby, wzmacnia, równoważy i doskonali ich ona w tym, umożliwiając jednocześnie składanie w ofierze aż do śmierci ich całego człowieczeństwa, utrzymując ich wolę martwą w odniesieniu do nich samych i świata. Wreszcie, przez swą oświecającą i pobudzającą moc, umożliwia im ona w pokusach i próbach skutecznie bojować dobry bój wiary, nie tylko w pojedynczych, wielkich i małych bitwach chrześcijańskiego boju, lecz w całym tym boju czyni ich kimś więcej niż zwycięzcami. W ten sposób zbawia Boskich wybrańców do chwały, czci i nieśmiertelności. Z pewnością skuteczność jest jej przymiotem, jeśli chodzi o zbawienie wybrańców. W odniesieniu do niewybranych, jest ona skuteczna w przygotowaniu ich na tysiącletnie błogosławieństwa panowania Chrystusa, ponieważ przez swe oświecenie karci ich ona z powodu ich grzechów, częściowo uczy zasad sprawiedliwości wobec Boga i człowieka i daje świadectwo nadchodzącego

poprzednia stronanastępna strona