Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 568
Natchnienie Biblii
Królestwa Bożego, w którym wszyscy przejdą proces sądu składający się z pouczenia, próby do życia, chłost za nieodpowiednie postępowanie oraz ostatecznego wyroku życia lub śmierci, w zależności od tego, czy będą posłuszni czy nieposłuszni. Realizując te cele, jest ona z pewnością pełna skuteczności, co potwierdza jej natchnienie.
Świętość to dziewiętnasta cecha Pisma Świętego świadcząca o jego natchnieniu. Przez świętość Biblii rozumiemy jej wewnętrzną harmonię z dobrymi zasadami oraz zewnętrzne oddziaływanie w promowaniu wśród jej poddanych dobrych zasad. Tak więc wewnętrznie Biblia jest w harmonii z prawdą i jej duchem, a zewnętrznie promuje prawdę i jej ducha. Jej doktryny, przykazania, obietnice, napomnienia, proroctwa, historie i typy w swej istocie, cechach, celu i skutkach pozostają oczywiście w harmonii z prawdą i jej duchem i promują je w błogosławieniu jej poddanych. Skąd bierze się taka świętość? Z pewnością nie od nienatchnionych ludzi, czego dowodem są charaktery, nauki i skutki pogańskich twórców religijnych. Nie ma tej cechy w ich pismach, a cóż dopiero w ich charakterach czy dziełach. Bez natchnienia pisarze Biblii pod względem świętości nie wypadliby lepiej od nich. Wyciągamy zatem wniosek, że świętość Biblii w jej istocie, treści i skutkach istnieje dlatego, że jest ona natchniona. Dwudziestym przymiotem Biblii świadczącym o jej natchnieniu, jaki przedstawiamy, jest jej moc. Jest ona żywa, tzn. pełna energii i siły. Jest przesiąknięta mocą Boga, ponieważ jest mocą Boga ku zbawieniu każdemu, kto wierzy. Jej moc umożliwia grzesznikowi nienawidzić grzechy, które miłował, a miłować sprawiedliwość, której nienawidził. Jej moc pobudza go przez pokutę do odwracania się od grzechu do sprawiedliwości, od błędu do prawdy, od niewiary do wiary, od ignorancji do wiedzy. Jej energia umożliwia usprawiedliwionemu przechodzić z poziomu niższej sprawiedliwości do poziomu wyższej sprawiedliwości. Gdy pobudzi jego usprawiedliwiającą wiarę i miłość do sprawiedliwości tak, by stały się one poświęcającą wiarą i miłością, umożliwia mu ona poświęcenie