Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 588
Natchnienie Biblii
sabatu zamienili oni w prawdziwą niewolę, z tradycjami wymyślonych przez człowieka przepisów niszczących jego ducha, sprawiających, że człowiek istniał dla sabatu, a nie sabat dla człowieka (Mar. 2:27). Jezus sprzeciwiał się tym nadużyciom, a nie odpoczywaniu w dniu sabatu. Nauka, że należy nienawidzić swych nieprzyjaciół, o czym Stary Testament nigdzie nie uczy, była wypaczeniem nauczonych w Piśmie. Dlatego Jezus odrzucał ich fałszywe w tym względzie nauki, lecz nie nauki Starego Testamentu. Jeśli chodzi o rozwody, nasz Pan nie zaprzeczył temu, co na ten temat powiedział Mojżesz, lecz wyjaśnił, że z powodu wielkiej degradacji ludzi („zatwardziałości serca waszego”) Bóg tymczasowo tolerował rozwody, dopóki ludzie nie zostaną podniesieni ze swojej degradacji do stanu oceny i życia zgodnego z pierwotnym wprowadzeniem małżeństwa, do czego powinni być zdolni w wyniku prawidłowych nauk z czasów Chrystusa. W odniesieniu do postu Zakon nakazywał tylko jeden dzień poszczenia w roku, tj. w dniu pojednania. Jednak z powodu dodatków do Zakonu faryzeusze żądali tego dwa razy w tygodniu. Jezus ganił to nadużycie postu, a nie prawidłowe jego zastosowanie. Co do nieczystego mięsa, Jezus nie zaprzeczał Zakonowi. Zakon zakazywał pewnych rodzajów mięsa z powodów typicznych, a Jezus mówił o tym dlatego, że niebawem miał rozpocząć się antytyp, tzn. fałszywe doktryny nie powinny być przyjmowane, a złe praktyki wprowadzane w czyn. Ogłaszał, że w świetle nowej dyspensacji ludzie nie stawali się nieczystymi z powodu mięsa uważanego za nieczyste przez Lewitów, lecz z powodu nieczystych nauk i czynów. To, że nie unieważniał On typu, dopóki nie nastał antytyp, widoczne jest na podstawie wizji udzielonej Piotrowi (Dz.Ap. 10:9-16). O nie, Jezus nie zaprzeczał Zakonowi. Także wprowadzenie przez Niego antytypów rzeczy związanych z Zakonem nie było jego zaprzeczeniem, lecz potwierdzeniem jako ważnego i wypełnionego przez coś wyższego.
Wprost przeciwnie, Jezus naucza, że Stary Testament nie może być zniesiony, unieważniony, gdyż takie jest znaczenie