Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 635

Natchnienie Biblii

imię Yahveh. Natomiast tam, gdzie występują obydwie te nazwy, używał w 1 Mojżeszowej trzeciego dokumentu. Ten rzekomy pierwszy dokument nazwał on Elohist, drugi – Yahvist, a trzeci – Elohisto-Yahvist. Tak powstała teoria dokumentalna. Jednak późniejsi „wyżsi krytycy” poszli dalej niż Astruc, który twierdził, że Mojżesz zebrał 1 Mojżeszową z trzech rzekomych dokumentów. Stwierdzili oni, że znaleźli siedem lub osiem dokumentów, które – jak przekonywali – wydawcy, rzekomo żyjący jakieś 1000 do 1200 lat później, zestawili w 1 Mojżeszową i resztę Pięcioksięgu, lecz nie uczynił tego Mojżesz. Powierzchowność tego punktu widzenia widoczna jest w tym, że nie szukali głębiej, by znaleźć zadowalający powód użycia tych różnych nazw Bóstwa w opisach, w których się one znajdują. Ten prawdziwy powód podany jest już w samym znaczeniu tych słów, ponieważ elohim oznacza potężny i jest używane w historii stworzenia, gdyż stworzenie przede wszystkim jest wyrazem Boskiej mocy; Yahveh, znaczące samoistniejący o doskonałej mądrości, mocy, sprawiedliwości i miłości, opisuje Go jako Boga Przymierza Swego ludu w Jego przymiotach osoby i charakteru. Natomiast 1 Moj. 2:4-25 opisuje Boga w Jego relacjach Przymierza z Adamem i Ewą. Zasada ta dzięki podanym przed chwilą powodom obowiązuje w całej 1 Mojżeszowej, a łączne używanie obydwu ma miejsce wtedy, gdy łączą się dzieła mocy i przymierzy.

       Wyższy krytycyzm utrzymuje, że rzekome dokumenty Elohist i Yahvist pojawiają się oddzielnie w dwóch opisach stworzenia człowieka. Pierwszym jest opis z 1Moj. 1:26,27, a drugim z 1Moj. 2:4-25. Jednak sofistyka takiego powierzchownego poglądu staje się oczywista, jeśli uzmysłowimy sobie, że wielu autorów, oratorów, wykładowców i kaznodziei bardzo często najpierw podaje krótkie streszczenie swego tematu, a następnie jego szczegóły, i właśnie to uczynił Mojżesz w tych dwóch opisach stworzenia człowieka. Utrzymują także, że te dwa rzekome dokumenty pojawiają się w historii o potopie. Jednak także i tutaj opis z nazwą Bóg charakteryzuje się mocą wobec

poprzednia stronanastępna strona