Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 652

Natchnienie Biblii

w przypadku dr. Delitzscha, lecz nie można wierzyć w Biblię, akceptując postać ewolucyjną wyższego krytycyzmu. Ewolucyjni wyżsi krytycy twierdzą, że w czasach Mojżesza ludzie nie ewoluowali jeszcze wystarczająco, by osiągnąć moralny i religijny poziom Pięcioksięgu. Tak więc Mojżesz, ich zdaniem, nie mógł dać Izraelowi wysokiej moralności, np. Dziesięciu Przykazań, obywatelskich praw Pięcioksięgu, ani wzniosłych doktryn, np. monoteizmu. Archeologia zadała jednak tutaj krytykom śmiertelny cios, ujawniając, że faraon żyjący gdzieś w czasach Mojżesza usiłował zlikwidować politeizm, a wprowadzić monoteizm; że egipskie i babilońskie zabytki świadczą, iż narody te posiadały wysokie normy etyczne. Jeśli chodzi o obywatelskie prawa Pięcioksięgu, rzekomo zbyt daleko zaawansowane dla uczonych i nieuczonych z czasów Mojżesza, ponieważ nie ewoluowali oni jeszcze dostatecznie wysoko, odkrycie kodeksu Hammurabiego, Amrafela z 1 Moj. 14., dowodzi, że 400 lat przed czasami Mojżesza obowiązywały złożone i godne uwagi prawa obywatelskie, przy czym niektóre z nich były takie jak w Pięcioksięgu, a inne odmienne. W historii człowieka ewolucja jest złudzeniem. Historia człowieka dowodzi, że narody i cywilizacje są jak istota ludzka: mają swój początek, rozwój, stan niezmienności, zaniku i rozkładu. Dotyczy to Izraela, Egiptu, Asyrii, Babilonu, Persji, Grecji, Rzymu, Świętego Cesarstwa Rzymskiego i narodów współczesnych, które pędzą obecnie w kierunku rozkładu. Widoczny wyjątek od tej zasady, ujawniający się obecnie w nauce, edukacji, wynalazczości itd., nie jest wynikiem ewolucji, lecz faktu, że Bóg podaje przebłyski Tysiąclecia jako przygotowanie do Królestwa. Niektóre z nich mają na celu obalenie królestwa szatana, co obecnie ma miejsce, inne – stworzenie narzędzi do tysiącletnich przemian, jakie wkrótce staną przed nami. Objawienie Boga nie przebiegało według reguł ewolucji, lecz stopniowo rozwijało się (Przyp. 4:18) od tego, co proste, do tego, co bardziej złożone, z dostosowaniem pewnych jego elementów na czasie do możliwości różnych pokoleń Izraela i ukryciem jego głównych zarysów w typach,

poprzednia stronanastępna strona