Epifaniczny tom 12 – rozdział 6 – str. 684
Natchnienie Biblii
a Łuk. 2:2 (gdzie mowa o tym, iż nastąpiło to za dni Cyreneusza jako zarządcy Syrii). Odpowiadamy, że Cyreneusz był zarządcą Syrii dwukrotnie: raz między 3 a 1 r. p.n.e. i raz między 6 a 9 r. n.e. Jezus urodził się za dni Heroda, w czasie pierwszego okresu zarządzania Syrią przez Cyreneusza. Szczegóły można znaleźć w naszych komentarzach podanych wcześniej, przy okazji omawiania innej grupy (rzekomych) zarzutów wobec natchnienia. Kolejnej sprzeczności dopatruje się między Mar. 15:25 (gdzie jest powiedziane, że Jezus został ukrzyżowany o 3 godzinie) a Jana 19:14 (który według tego korespondenta umieszcza ukrzyżowanie o godzinie 6, twierdząc, że Marek jako czas ukrzyżowania podaje godzinę 9 rano, a Jan południe). Ten drugi wydaje się mówić o procesie Jezusa trwającym około godziny 6, choć Jan może mieć na myśli to, że przygotowania do Paschy rozpoczęły się około godziny 6. Jan nie stwierdza jednak tutaj, że Jezus został ukrzyżowany około godziny 6. Istnieje między tymi wersetami pewna trudność, choć nie ta, której dopatruje się nasz korespondent. Trudność tę rozwiązujemy następująco: Marek podaje żydowski, a Jan rzymski sposób liczenia godzin; ten drugi rozpoczyna ich liczenie od północy i południa, ten pierwszy od wieczora i ranka. Jest pewna dwuznaczność w wyrażeniu „około szóstej godziny”, czyli około 6 rano [autor wyjaśnia tę dwuznaczność w oparciu o znaczenie angielskiego zaimka „it”, co pomijamy w tłumaczeniu jako niejasne dla polskiego czytelnika – przypis tł.]. Wiemy, że przygotowania do Paschy rozpoczynały się około 6 rano. Być może o to chodzi Janowi, a być może chodzi mu o to, że proces był już w toku około 6 rano rzymskiego czasu. W żadnym jednak wypadku nie ma tutaj sprzeczności, ponieważ Jan nie podaje czasu ukrzyżowania, natomiast Marek umieszcza go na godzinę 9 rano, 3 godzinę rano czasu żydowskiego. Nie ma zatem zaprzeczenia natchnieniu.
Nasz korespondent podejrzewa, że Mat. 27:34 (gdzie jest powiedziane, że Jezusowi zaoferowano ocet zmieszany z żółcią) i Mar. 15:23 (gdzie jest powiedziane, że zaoferowano Mu wino