Epifaniczny tom 12 – rozdział 5 – str. 525
Biblia jako Boskie Objawienie (dok.)
że strumienie Ziemi Świętej, które nie są wymienione w Biblii, nie symbolizują żadnej części Boskiego objawienia.
Przyjrzyjmy się teraz niektórym wspomnianym w Biblii miastom i miasteczkom, z których wszystkie symbolizują jakąś część Boskiego objawienia. Jeruzalem używane jest symbolicznie jako reprezentacja różnorodnych zarysów Boskiego planu. Jego główne zastosowanie to symbol Królestwa Bożego, embrionalnego i narodzonego, upokarzanego i uwielbionego. W czasie nocy symbolizuje ono królestwo embrionalne. Jego południowo-wschodnie wzniesienie przedstawia Maluczkie Stadko, a pozostałe trzy wzniesienia – Wielką Kompanię jako antytypicznych Lewitów w ich trzech grupach: wzgórze południowo-zachodnie to Kaatyci, północno-wschodnie to Meraryci, a północno-zachodnie to Gersonici. Dolina między pagórkami wschodnimi i zachodnimi przedstawia usprawiedliwionych z wiary. Mury Jeruzalem symbolizują prawdę i jej zarządzenia jako niosące zbawienie. Jego bramy przedstawiają tych, którzy wprowadzają innych do embrionalnego Królestwa. Nocą bramy były zamknięte, lecz spóźnione karawany mogły wejść do środka przez małe drzwi w bramach, zwane uchami igielnymi. W takim wypadku ich bagaże były pozostawiane na zewnątrz, a wielbłądy musiały czołgać się przez ucha igielne, co było trudnym zadaniem, symbolizując konieczność rezygnacji przez nas z samych siebie i świata i przyjęcia woli Boga za naszą własną, co jest trudną rzeczą (Mat. 19:24), jednak konieczną, jeśli chcemy wejść do embrionalnego Królestwa. Na wschód od miasta leżała dolina Jozefata, pełna grobów. Podczas nocy przedstawia ona Adamowy stan śmierci, pierwsze piekło w czasie Wieku Ewangelii. Natomiast na zachód, południowy-zachód i południe leżała dolina Hinnom, gdzie odpady, śmieci, nieczystości i padlina z miasta były wrzucane i palone ogniem i siarką lub pożerane przez robaki, w nocy symbolizującej gehennę, wtórą śmierć, drugie piekło w czasie Wieku Ewangelii, w którym symboliczny ogień, siarka i robaki (zniszczenie) są udziałem tych, którzy obecnie grzeszą grzechem na śmierć (Mar. 9:43-48; Obj. 21:8; 22:15). Powyższe symbole dotyczą Kościoła embrionalnego w czasie Wieku Ewangelii.