Epifaniczny tom 12 – rozdział 4 – str. 348
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
natury za pośrednictwem lub bez udziału naturalnych sił oraz za pośrednictwem lub bez udziału naturalnych środków, budzący podziw w obserwatorze, ponieważ jest on poza zasięgiem ludzkiej zdolności wykonania, a zazwyczaj także poza zasięgiem ludzkiej zdolności zrozumienia. Pomocne okaże się kilka wyjaśnień tej definicji. Jednostka dokonująca cudu zawsze musi być nadludzka, tj. Bóg albo dobry lub zły anioł. W żadnym prawdziwym cudzie narzędziem sprawczym nigdy nie jest człowiek. Fakt ten wyklucza ze sfery cudów wszystkich fakirów, wszystkich hipnotyzerów, wszystkich kuglarzy, pomimo tego, że niektórzy z nich są w stanie czynić zdumiewające rzeczy wykraczające poza zdolności innych, zarówno w sferze wykonania jak i zrozumienia. To, co cudowne, powstaje zatem w królestwie duchowym, nadludzkim, nadnaturalnym. Biblijny cud zawsze występuje też w sferze tego, co naturalne. Nie powinniśmy przez to rozumieć, że w świecie istot duchowych nie może być cudów lub też że ich tam nie ma. Bóg dokonywał bowiem cudów w stwarzaniu Logosa i wszystkich innych duchowych istot i z pewnością w dalszym ciągu dokonuje cudów wśród istot duchowych. Nie są to jednak te cuda, które omawiamy tutaj, gdzie traktujemy je jako towarzyszące i uwierzytelniające Boskie objawienie. Ten drugi rodzaj cudów zawsze ma miejsce w królestwie natury, tak jak zna ją człowiek. Tak więc w cudzie zawsze występuje nadludzka istota działająca ze sfery nadprzyrodzonej i nadludzkiej do sfery natury znanej człowiekowi. Jest to widoczne w każdym cudzie zapisanym w Biblii, np. stworzeniu materii (1Moj. 1), potopie (1Moj. 7:8), pomieszaniu języków (1Moj. 11:1-9), poczęciu Izaaka (1Moj. 17:17; 18:12; 21:2; Rzym. 4:17-22; Żyd. 11:11,12), zniszczeniu Sodomy (1Moj. 19), płonącym krzaku (2 Moj. 3:2), przemianie laski Mojżesza w węża i odwrotnie (2Moj. 4:3,4), trądzie Mojżesza (2Moj. 4:6,7,30), dziesięciu plagach egipskich (2Moj. 7-12), zniszczeniu większości armii Sennacheryba (2Król. 19:35; Izaj. 37:36) itp. itd. Te i wszystkie