Epifaniczny tom 12 – rozdział 5 – str. 469
Biblia jako Boskie Objawienie (dok.)
tak i Biblia udziela i podtrzymuje życie duchowe. Jak natura ludziom i zwierzętom zapewnia pożywienie, schronienie i odzienie, tak i Biblia czyni to dla poświęconych i usprawiedliwionych. Jak natura miała początek, lecz nie będzie miała końca, tak i Biblia miała swój początek, lecz nie będzie miała końca. Tak jak natura dostarcza lekarstw na choroby ludzi i zwierząt, tak i Biblia dostarcza lekarstw na grzech, błąd, światowość i samolubstwo jako choroby wśród poświęconych i usprawiedliwionych. Jak natura, pomijając anomalie, jest źródłem wiedzy cielesnego człowieka i główną regułą jego praktyki, tak i Biblia jest źródłem wiedzy duchowego człowieka i główną regułą jego praktyki. Tak jak natura jest objawieniem religii naturalnej, tak Biblia jest objawieniem religii duchowej. Można by wskazać na inne analogie między budową i biegiem natury oraz Biblii, lecz te powyższe są wystarczające do wykazania, że obydwie mają tego samego Autora, ponieważ obydwie przejawiają te same prawa i zasady.
Biblia uczy, że rodzaj ludzki w Adamie i Ewie został postawiony na sprawiedliwej próbie, co potwierdzają analogie natury widoczne w naturze człowieka. Sprawiedliwa próba oznacza, że jednostka poddawana takiej próbie jest w stanie jej sprostać i otrzymuje dostateczną wiedzę jako wskazówkę w czasie tej próby. Próba ta jest zgodna z zasadami wyjaśnionymi wcześniej takiej jednostce, poznała ona warunki powodzenia lub upadku na takiej próbie, a także otrzymała zapewnienie, że próba ta nie przekroczy udzielonych jej zdolności. Takie właśnie były warunki towarzyszące próbie Adama i Ewy. Posiadali oni doskonałe ludzkie władze ciała, umysłu, serca i woli, by zwycięsko wyjść z tej próby, posiadali dostateczną wiedzę i skłonności, by zwyciężyć; ich próba polegała na zasadzie posłuszeństwa, która wcześniej została im podana; próba ta nie przekraczała ich zdolności; zostali też poinformowani co do rezultatu powodzenia lub upadku na tej próbie. Ci, którzy ubiegają się o różne ludzkie urzędy, tytuły, władze itp., są poddawani tylko takim próbom, jakie zgodnie ze swoimi