Epifaniczny tom 12 – rozdział 5 – str. 478
Biblia jako Boskie Objawienie (dok.)
wojny ze swymi ciemięzcami, tak jak Jezus jako nasz Wódz prowadzi nas do skutecznej walki z naszymi wrogami – grzechem, błędem, samolubstwem i światowością, które wcześniej miłowaliśmy. Niektórzy byli słabi pod względem umysłowym, moralnym i religijnym, którym udzielono pomocy w wydostaniu się z tego stanu, np. wielu zdeprawowanych pogan, którym dobrze usposobieni i zdrowo myślący ludzie, którzy podjęli się ich podniesienia, pomogli uprzątnąć umysł i serce, tak jak Jezus jako nasza Głowa umożliwia nam myśleć jasno, odczuwać życzliwie oraz pragnąć sprawiedliwie i z miłością. Wielu nieufnych wobec siebie ludzi zaczęło wzajemnie sobie ufać dzięki pośrednikowi dającemu gwarancję obu stronom, zobowiązującą każdą z nich do zrealizowania zapisów umowy, tak jak Jezus jako Pośrednik, udzielający wszystkim zainteresowanym gwarancji satysfakcjonującej każdego, sprawi, że Bóg zaufa światu, a świat – Bogu. Dzięki transfuzji wiele osób udzieliło nowego życia innemu człowiekowi, tak jak Jezus jako Ojciec w restytucji udzieli światu nowego życia.
Uzupełnienie braków w prawodawstwie dokonane przez kompetentnych prawodawców, na przykład prawa ateńskie zapewnione przez Solona, spartańskie przez Likurgosa, rzymskie przez Juliusza Cezara, cesarskie przez Justyniana, prawa rządzące koloniami pszczół i mrówek oraz innymi zwierzętami tworzącymi kolonie itp., to dobre analogie z natury do Jezusa jako doskonałego Prawodawcy, uzupełniającego braki człowieka w tej dziedzinie. Na podstawie budowy i biegu natury w rodzinie ludzkiej rozjemcy wśród narodów są dobrą analogią do Jezusa jako Księcia pokoju, który zaprowadza pokój między Bogiem a człowiekiem, a w Swym Królestwie zaprowadzi i utrzyma wśród ludzi powszechny pokój. Bezprawie człowieka zmuszające władców do egzekwowania prawa oraz bezprawie wśród niektórych owadów i zwierząt usuwane przez ich odpowiednich urzędników, np. policję wśród pszczół i mrówek, jest analogią do Jezusa jako Króla, który zniesie wszelkie bezprawie i będzie panował w sprawiedliwości. Rodzice i nauczyciele, udzielający dzieciom i uczniom brakującej wiedzy oraz rodzice