Epifaniczny tom 12 – rozdział 5 – str. 480
Biblia jako Boskie Objawienie (dok.)
Żądanie przez Boga pokuty jako wstępnego warunku usprawiedliwienia jest w harmonii z budową i biegiem natury, ponieważ w społeczeństwie ludzkim zdrowy wymóg reformy nakładany jest na tego, kto chce, by mu przebaczono i przywrócono do łaski, gdyż niepokutujący winowajca z konieczności musi pozostawać pod podejrzeniem możliwości powtórzenia swego złego czynu. Dlatego dyscyplina rodzinna odpowiednio oczekuje smutku z powodu czynienia zła, obietnicy poprawy i wprowadzenia jej w życie przed uzyskaniem pełnego przebaczenia i przywrócenia do łaski. Te same warunki panują w szkołach, kolegiach i uniwersytetach. Jeśli dany czyn nie pociąga za sobą zwolnienia winowajcy, w sklepach, zakładach produkcyjnych, przemyśle i finansach wymagane jest naprawienie krzywdy i rozsądne zapewnienie jej usunięcia. W przypadku przebaczania skazańcom wymóg zapewnienia reformy i dowód reformy są wymagane przez komisję przebaczającą, a często także przez prokuratora oraz sędziego prowadzącego sprawę i wydającego wyrok. Pozostałości tej zasady widoczne są w sposobie traktowania winowajców przez psy, koty i kozły.
Następnym zarysem Boskiego planu zbawienia dla drugiej dyspensacji jest usprawiedliwienie z wiary. Podstawą takiego usprawiedliwienia jest ofiara okupu, jaką Jezus składał od Jordanu do Kalwarii, oraz poczytane lub rzeczywiste przypisanie przez niego zasługi za tych, na rzecz których działa On jako Orędownik. Zakłada to grzech człowieka i wynikające z tego potępienie. Przyczyną wymagającą usprawiedliwienia jest Boska sprawiedliwość; przyczyną sprawczą usprawiedliwienia z wiary jest Boska miłość, która oddała Jego Syna na śmierć za nas; przyczyną wykonawczą jest Boska moc; przyczyną planującą jest Boska mądrość; przyczyną zasługi jest sprawiedliwość Chrystusa, a przyczyną instrumentalną – wiara. Usprawiedliwienie jest przedstawione w Biblii jako scena sądowa, w której Bóg jest Sędzią, prawo jest Jego sprawiedliwością, grzesznikiem jest winny i potępiony skazaniec, a Jezus jest Adwokatem, Orędownikiem skazanego. Proces już się odbył, a wyrok został