Epifaniczny tom 12 – rozdział 4 – str. 352
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
nasienie (2Król. 5:1-19,26,27), sprawienie, by wypłynęła siekiera (2Król. 6:6), ujawnienie planów króla syryjskiego (2Król. 6:12), otworzenie oczu sługi (2Król. 6:17), oślepienie Syryjczyków (2Król. 6:18), uzdrowienie Ezechiasza przez Izajasza (Izaj. 38:21) oraz wszystkie cuda Jezusa i Apostołów. Widzimy więc, że aby dokonać cudów, Bóg nie musiał ograniczać się do ludzkich narzędzi, chociaż często z nich korzystał, a prawdę mówiąc, czynił to bardzo często.
Biblia używa szczególnie trzech terminów na określenie cudów, które pomagają w lepszym zrozumieniu ostatniej części naszej definicji cudu: budzenie podziwu w obserwatorze z powodu wykraczania poza ludzkie zdolności wykonania, a zwykle także poza ludzkie zdolności zrozumienia. Są one nazywane mocami (lub wielkimi dziełami), dziwami i znakami. Prosimy odszukać poniższe odnośniki w przekładzie A.R.V., ponieważ przekład A.V. nie podaje stosownych tłumaczeń z dokładnością A.R.V. [co tym bardziej jest prawdziwe w odniesieniu do tłumaczeń polskich – przypis tł.]: (1) MOCE: Mat. 11:20,21,23; 13:54,58; Mar. 6:2,5,14; Łuk. 19:37; 1Kor. 12:10,28,29; Gal. 3:5; (2) DZIWY: Dz.Ap. 2:19; (3) ZNAKI: Mat. 12:38,39; Mar. 16:17,20; Łuk. 23:8; Jan 2:11,18,23; 3:2; 4:54; 6:2; 7:31; 9:16; 11:47; Dz.Ap. 4:16,22; 8:6; 2Kor. 12:12; (4) połączenie dwóch lub wszystkich trzech tych słów: Dz.Ap. 2:22,43; 4:30; 5:12; 6:8; 7:36; 8:13; 14:3; 15:12; 2Tes. 2:9; Rzym. 2:4. Greckie słowo dynameis, tłumaczone moce, opisuje fakt, że cuda są wyrazem nadprzyrodzonej i nadludzkiej siły. Greckie słowo terata, tłumaczone dziwy, pokazuje, w jaki sposób cuda zadziwiają swą nadprzyrodzoną siłą i naturalnym brakiem zdolności człowieka do ich wyjaśnienia. Natomiast greckie słowo semeia, tłumaczone znaki, odnosi się do (1) poświadczającego znaczenia oraz (2) typicznego zastosowania cudów. Tak więc słowa te między innymi zawierają myśli wyrażone w ostatniej części naszej definicji cudu: budzenie podziwu w obserwatorze z powodu wykraczania poza zdolność człowieka do wykonania i zwykle także poza zdolność