Epifaniczny tom 12 – rozdział 4 – str. 356
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
z połączenia nasienia mężczyzny i jaja kobiety powstają ludzie, czy też w jaki sposób źdźbło trawy, drzewo czy winorośl powstają z zasianego nasiona – nie powinno skłaniać nas do odrzucania tych faktów. W całej naturze wokół nas widzimy zjawiska powstające w wyniku działania sił i praw przyrody, których mechanizmu działania nie jesteśmy w stanie wyjaśnić. Możemy być pewni, że Bóg, który stworzył siły i prawa natury, nie działa w sprzeczności z nimi, jeśli dla celów Swego objawienia wkracza w sferę natury, by przy pomocy cudów podać dowody Swego objawienia. Skoro bowiem człowiek w celu osiągnięcia niektórych ze swoich zamierzeń może zastąpić niższe prawa natury, które zwykle je realizują, wyższymi, Bóg z pewnością może coś więcej.
Tak więc teorię o cudach jako niezgodnych z naturą nazywamy grubą przesadą. Podobnie niewłaściwe jest wiązanie cudu z koniecznością przyśpieszania procesów natury. Możemy to łatwo zauważyć na przykład w kwestii przemiany wody w wino przez Chrystusa. Jezus nie przyśpieszył wzrostu winogron, ich wyciśnięcia do postaci soku ani fermentowania tego winogronowego soku. W sposób nam nieznany wziął On z powietrza i ziemi pewne pierwiastki, tak je zmienił i tak umieścił w wodzie, by woda nabrała smaku, wyglądu i chemicznych składników wina. To samo można zauważyć w rozmnożeniu przez Chrystusa chleba i ryb. Nie przyśpieszał On wzrostu pszenicy, mielenia jej na mąkę, robienia z niej zaczynu, a następnie wypieku. W jakiś nieznany nam sposób wziął On z powietrza, ziemi i wody pewne pierwiastki i tak je zmienił, by nabrały wyglądu, smaku i chemicznych składników chleba. Podobna rzecz miała miejsce z rybami. By uniknąć pewnych zarzutów, niektórzy przenieśli takie cuda ze świata fizycznego do umysłowego, twierdząc, że woda, chleb i ryby uzyskały odpowiedni wygląd i smak w wyniku umysłowego złudzenia, a nie w rzeczywistości. Takie wyjaśnienie czyni jednak Chrystusa fakirem, magikiem, kuglarzem, a co gorsze, zwodzicielem. Nie powinniśmy też twierdzić, że cud może