Epifaniczny tom 12 – rozdział 4 – str. 441

Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)

głęboki i powszechny. Nie ulega wątpliwości, iż był on wynikiem głoszenia przez wiernych zasad i ducha Biblii.

      Przechodzimy teraz do okresu współczesnego: od czasów reformacji, 1517 roku, do roku 1878. Jak stwierdziliśmy wcześniej, z chwilą odrzucenia nominalnego kościoła i nominalnego chrześcijaństwa w roku 1878 i rozpoczęcia słownego ataku na królestwo szatana, a szczególnie z chwilą rozpoczęcia ataku siłowego, począwszy od roku 1914, a także z chwilą usunięcia świętych z niego i z innych instytucji chrześcijaństwa – nastąpiło wielkie odstąpienie w wierze i praktyce, dostrzegane przez wszystkich obserwatorów znaków czasów. Od chwili opuszczenia tych organizacji, święci nie wywierają już tak korzystnego wpływu na nie ani za ich pośrednictwem. Ograniczamy zatem nasze rozważania wpływu Biblii na społeczeństwo do roku 1878. Rozpoczynamy od omówienia wpływu Biblii na kobietę. Jej status był różny w różnych narodach chrześcijaństwa. W krajach rzymskokatolickich od czasu reformacji posiada ona niższy status niż w krajach protestanckich, a nawet w nich jej status nie jest jednolity. Na początku tego okresu jej status niemal we wszystkich krajach był znacznie niższy od tego, jaki przewiduje dla niej Biblia. W Anglii panował na przykład prawny pogląd, że jest ona własnością męża, z którego to powodu nie mogła posiadać żadnego majątku na własne nazwisko i nie mogła być stroną w procesie sądowym. Mąż odpowiadał za nią przed prawem, tak jakby była ona osobą nieletnią, kontrolował także jej majątek, którego mógł używać według własnego uznania. Jednak pod wpływem Biblii pozycja angielskiej żony i córki, która w dużym stopniu była taka sama jak w Europie, znacznie się zmieniła, w wyniku czego otrzymała ona status prawny równy mężczyźnie. Dzięki temu może zadawać pytania i odpowiadać na nie w sądzie, posiadać majątek na swe własne nazwisko, być stroną w procesie sądowym, zapisywać nieruchomości w testamencie i dziedziczyć je, może uzyskać ochronę sądu przed mężem tyranem, a także wyłączyć swój majątek spod kontroli i dysponowania przez męża. Od czasów reformacji mamy zatem do czynienia w Brytanii ze stopniowym

poprzednia stronanastępna strona