Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 239
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
1Jana 5:19 [dosłownie: w onym złym, nie w złem – zobacz A.R.V.]). Ich zdobywcą, przez uzurpację i zwodzenie, jest szatan, z powodu ich ignorancji, błądzenia, grzeszności, samolubstwa i światowości (2Kor. 2:11; 11:3,14; Efez. 6:12; Mat. 13:19; Jan 8:41,44). Z tej niewoli, w typie pokazanej w niewoli, jaką faraon uciskał Izraela, Jezus, antytyp Mojżesza w Swym urzędzie Wyzwoliciela, obecnie wyzwala wszystkich tych, którzy są Mu posłuszni (Jan 8:31,32,36; Łuk. 13:16; Dz.Ap. 26:18; Kol. 1:13; Żyd. 2:15; 1Jana 5:18). W wolności (Gal. 5:1), do której Chrystus jako Wyzwoliciel wyzwala, cieszą się oni nie tylko wolnością od panowania szatana w ignorancji, grzechu, błędzie, samolubstwie i światowości, lecz także wolnością dominacji Chrystusa w znajomości, prawdzie, sprawiedliwości, miłości i niebiańskości. W ten sposób Chrystus leczy ich od zła związanego z faktem, że są jeńcami i niewolnikami szatana jako wyniku grzechu i klątwy.
Grzech i przekleństwo wprowadziły wśród rodzaju ludzkiego, łącznie z klasą wiary, ósme zło w odniesieniu do Boga: wrogość do Jego zasad oraz zamiłowanie do grzechu, błędu, samolubstwa i światowości (Psalm 51:7; Mat. 15:9; Rzym. 8:5-8,12,13; Efez. 2:2,3; 4:17-19), w wyniku czego pokonanie tego zła i praktykowanie Boskich zasad wymaga ustawicznej walki z diabłem, światem i ciałem (1Kor. 9:26; 16:13; 2Kor. 10:3-5; Efez. 6:11-17; 1Tym. 6:12; 2Tym. 2:3-5; 4:7; Żyd. 10:32). Taka walka, w mniejszym tego słowa znaczeniu, będzie także miała miejsce w przypadku klasy niewiary w Tysiącleciu. Będzie jednak ograniczona tylko do ciała, ponieważ światu nie będzie wówczas wolno wzajemnie siebie kusić; nie będzie też diabła ani upadłych aniołów, którzy zostaną wówczas bezpiecznie zamknięci w bezdennej przepaści. Obecnie w ścisłym tego słowa znaczeniu walkę tę prowadzi klasa wiary przeciwko wszystkim naszym trzem wrogom. Gdyby klasa wiary została pozostawiona sama sobie, to pomimo najlepszych intencji nie byłaby w stanie zwyciężyć w tym boju, w którym musi odnieść zwycięstwo, jeśli chce być uznana za zwycięzców. Chrystus w Swym urzędzie