Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 269

Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)

proponuje rozwiązanie tego zagadnienia, które od razu jawi się jako rozsądne dla umysłu i zadowalające dla serca, rozwiązanie, którego żaden sceptyk ani sekciarz dowolnej religii nie potrafi obalić.

      Przez zło rozumiemy fizyczną, umysłową, artystyczną, moralną i religijną niedoskonałość w postaci braków, wad i słabości lub jej skutki dla grzesznika i innych. Zło możemy także zdefiniować jako grzech i jego konsekwencje dla grzesznika i innych. Traktując je jako fizyczną, umysłową, artystyczną, moralną i religijną niedoskonałość, obejmujemy tym pojęciem wszystkie niekorzystne rzeczy, jakich doświadcza człowiek lub jakie tkwią w otoczeniu człowieka fizycznie, umysłowo, artystycznie, moralnie i religijnie. W rozdziale II opisaliśmy szczegóły, z których składa się taka niedoskonałość i których nie będziemy tutaj powtarzać; naszych czytelników odsyłamy więc do tamtego opisu. Nie będziemy też podawać źródła grzechu, przez które rozumiemy zło moralne i religijne, ponieważ uczyniliśmy to, razem ze źródłem błędu (umysłowym złem) wystarczająco szczegółowo w E 2, s.99-107. W tym miejscu należy podkreślić, że Bóg nie jest ani źródłem, ani autorem grzechu (Jak. 1:13; 1Jana 1:5). Głównym źródłem i autorem grzechu jest szatan (Jana 8:44; 1Jana 3:8); drugorzędnym źródłem i autorem grzechu jest Adam (Rzym. 5:12-19). Zło w znaczeniu niekorzystnych doświadczeń (nieszczęść w szerokim tego słowa znaczeniu), które są wynikiem grzechu i prowadzą do śmierci rzeczywiście zostało zapoczątkowane przez Boga w tym znaczeniu, że to On skazał człowieka na śmierć i naraził go na te niekorzystne doświadczenia, wypędzając go z ziemskiego i doskonałego raju i ograniczając go do niedoskonałych części ziemi oraz jej otoczenia, które sprowadzają na człowieka te niekorzystne doświadczenia prowadzące do śmierci (1Moj. 3:6-19,23,24; Izaj. 45:7; Amos 3:6). W tym znaczeniu zła, szatan jest narzędziem Boga trapiącym nim człowieka aż do śmierci, jako wyznaczony przez Boga wykonawca wyroku śmierci na ludzkości (Żyd. 2:14).

      W ten sposób twarzą w twarz stajemy przed pytaniem: dlaczego Bóg dozwolił na zło, zarówno w znaczeniu grzechu,

poprzednia stronanastępna strona