Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 278
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
pragnął także zilustrować panowanie prawa moralnego, tzn. pragnął, by jednostki posiadające wolną wolę przejawiały kontrolę swych wszystkich czynów przez prawa sprawiedliwości i miłości. Na przykład rozważając stworzenie człowieka, Bóg postawił Sobie pytanie: jak mogę stworzyć człowieka jako moralnie wolną jednostkę, tzn. jednostkę obdarzoną intelektem, uczuciami i wolą, która będzie ilustrować panowanie moralnego prawa, będzie nienawidzić i unikać grzechu, a miłować i praktykować sprawiedliwość na podstawie rozumnej oceny ich istoty i skutków? Rozumną ocenę ich istoty i skutków można było zdobyć przez jeden z czterech sposobów: (1) informację, (2) obserwację, (3) intuicję oraz (4) doświadczenie. Pragnąc udzielić rodzajowi ludzkiemu odpowiedniej oceny umysłowej, Bóg był zatem ograniczony do wykorzystania jednego z tych czterech sposobów. Wyżej wymienionej intuicji nadajemy znaczenie potoczne: jest to zdolność naturalnego przeczucia i wiedzy człowieka w odniesieniu do rzeczy związanych z ludzką naturą i jej relacjami, czym obdarzeni są wszyscy ludzie. Nie używamy jej w ścisłym znaczeniu tego słowa: zdolności poznawania bez użycia władz rozumowych, czym w naturalny sposób obdarzony jest tylko Bóg. Z tego powodu Bóg nie mógł użyć intuicji w jej ścisłym znaczeniu jako sposobu przekazania człowiekowi niezbędnej wiedzy oceniającej dobro i zło. Mógł ją jednak wykorzystać w tym celu w potocznym, wspomnianym wyżej znaczeniu, jak również sięgnąć po którykolwiek z trzech pozostałych środków uczenia się, by wyrobić odpowiednią ocenę umysłową. Który z nich Bóg uważał za najskuteczniejszy w działaniu? Tutaj przyszła Mu z pomocą Jego uprzednia wiedza. Zapewniła Go ona, że człowiek, poinformowany co do istoty oraz skutków grzechu i sprawiedliwości, a także obdarzony intuicyjnie naturalną niechęcią do tego pierwszego i naturalnym zamiłowaniem do drugiego, ponieważ przez stworzenie go na obraz Boga obydwie te skłonności cechowały jego usposobienie, pod presją próby świadomie i z wolnej woli wybierze to pierwsze, i w ten sposób stanie się ilustracją panowania grzechu w jego usposobieniu, motywach, myślach, słowach i czynach. Ta uprzednia wiedza nie skłoniła Boga do zmiany celu stworzenia moralnie wolnej jednostki, tj. człowieka, który jako taki musi być moralnie wolną jednostką,