Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 292
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
podniesienie zdegradowanych niewybrańców do fizycznej, umysłowej, artystycznej, moralnej i religijnej doskonałości, będzie nauczenie rodzaju ludzkiego głębokiej oceny dla sprawiedliwości. Wcześniej pragniemy jednak krótko wykazać, co oznacza doświadczenie ze sprawiedliwością w kontraście do doświadczenia ze złem: usuwanie złych skutków tego drugiego i wprowadzanie wśród niewybranych dobrych skutków tego pierwszego. Powyżej pokazaliśmy czternaście kontrastów między tymi dwoma rodzajami doświadczeń. W żadnym razie nie są one kompletną listą kontrastów między tymi dwoma doświadczeniami, choć stanowią najważniejsze z nich.
Będziemy lepiej przygotowani do zrozumienia tego, co wiąże się z doświadczeniem ze sprawiedliwością, jeśli dla kontrastu będziemy pamiętać to, co wiąże się z doświadczeniem ze złem. Z tym drugim wiążą się przede wszystkim następujące rzeczy: Dezaprobata i odsunięcie się Boga od potępionego za grzech rodzaju prowadzi do tego, że fizyczne środowisko człowieka nie sprzyja zdrowiu ani życiu, a to z powodu niedokończonego procesu twórczego, przez który wciąż przechodzi ziemia, w wyniku czego panuje nadmierny upał lub zimno, w mniejszym lub większym stopniu skażone powietrze, jest zbyt dużo lub zbyt mało deszczu, występują naturalne kataklizmy, chorobotwórcze zarazki i inne epidemie, pustynna i jałowa ziemia itp. To zło potęgowane jest fizyczną niezdolnością człowieka do przeciwstawiania się naturalnym niedoskonałym warunkom w sposób zachowujący jego zdrowie, pomyślność i życie. Dodatkiem do tego zła są umysłowe przeszkody człowieka w postaci ignorancji, przesądów i błędów. Jego środowisko społeczne, domowe, zawodowe, narodowe, kastowe lub klasowe, instytucjonalne i wspólnotowe często sprzyja jego moralnej deprawacji, czemu towarzyszy gwałcenie praw domu, państwa i życia, a także praw seksualnych, własnościowych i prawa do dobrej reputacji, co często przeradza się w indywidualną lub narodową nienawiść i wojnę, czego następstwem nierzadko są okrutne rządy, grabieżcze arystokracje oraz wrogie stronnictwa klasowe, rasowe i religijne. Jego artystyczne otoczenie i poczynania, wraz z ich licznymi wypaczeniami, często sprzyjają