Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 303
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
mający swój początek w następnym życiu, trwa przez wszystkie dni drugiego życia! Werset 15 dowodzi, że celem, jaki przyświecał Bogu przy dozwalaniu dni, w których trapił pytających, oraz lat, w których widzieli, doświadczali zło (co w sumie stanowi wszystkie dni i lata obecnego życia niewybranych), było umożliwienie im, po tych wszystkich dniach i latach, przeżywania radości, która będzie wynikiem doświadczenia ze sprawiedliwością. Dzięki temu będą mogli poznać radość, jaką niesie doświadczenie ze sprawiedliwością, oraz jej praktyczność. W wersecie 16 modlą się oni, by klasa Chrystusa jako Słudzy Boga podjęli dzieło restytucji w postaci doświadczenia ze sprawiedliwością, tak by chwała Boga, która oznacza Boską mądrość, sprawiedliwość, miłość i moc, dzięki klasie Chrystusa mogła urzeczywistnić dla nich błogosławieństwa restytucji. Wreszcie, w wersecie 17, modlą się, by dzięki doświadczeniu ze sprawiedliwością mógł się w nich rozwinąć charakter podobny Bożemu i Chrystusowemu; by w wyniku tego mogło być im przywrócone panowanie nad ziemią i wszystkimi stworzeniami niższymi od człowieka. Przez powtórzenie czynią oni tę modlitwę jeszcze bardziej usilną. Innymi słowy, modlitwa z wersetu 17 wyraża prośbę, by mogli oni być odtworzeni na obraz (zgodność z charakterem) Boga oraz na podobieństwo Boga (panowanie nad ziemią, tak jak Bóg panuje nad wszechświatem). Tak więc Psalm ten rozwiązuje omawiany przez nas problem. Tym samym kończymy analizę drugiego z Boskich pięciu zamierzeń, jakie podaliśmy wyżej na temat stwarzania moralnie wolnych jednostek, które na podstawie rozumnej oceny natury i skutków grzechu i sprawiedliwości będą nienawidzić, przeciwstawiać się i unikać tego pierwszego, a miłować i praktykować to drugie.
W kolejnym problemie, który teraz pokrótce omówimy, występują jednak jeszcze trzy inne Boskie zamierzenia. Jak pamiętamy, trzecim zamierzeniem jest udzielenie niewybranym i pokutującym aniołom, przygotowanym przez te dwa doświadczenia jako nauczycieli, sposobności zademonstrowania w warunkach próby, którą z tych dwóch zasad będą miłować i praktykować. Musimy bowiem pamiętać, że Bóg udzieli wiecznego