Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 305
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
W wyniku tego, prawdopodobnie ogromna większość, pamiętając nieszczęścia doświadczenia ze złem i łącząc je z grzechem jako ich przyczyną, a także pamiętając radość doświadczenia ze sprawiedliwością i łącząc je ze sprawiedliwością jako ich przyczyną, w wyniku nienawiści do grzechu i miłości do sprawiedliwości pozostanie głucha na pokusy szatana, i w ten sposób okaże się godna wiecznego życia i szczęścia.
A teraz ostatnie, piąte Boskie zamierzenie związane z tym problemem, tj. pozyskanie ludzi i aniołów, którzy na podstawie rozumnej oceny grzechu w jego naturze i skutkach oraz na podstawie rozumnej oceny sprawiedliwości w jej naturze i skutkach będą nienawidzić, unikać i przeciwstawiać się temu pierwszemu, a miłować i praktykować to drugie. Dzięki temu, jako moralnie wolne jednostki, na zawsze pozostaną ilustracją panowania moralnego prawa, ku chwale Boga oraz dla korzyści innych i swojej własnej. W jaki sposób Bóg pozyska te moralnie wolne jednostki, by na zawsze były ilustracją panowania moralnego prawa, i w ten sposób zakończy tworzenie ich jako części Swego dzieła twórczego, nie niszcząc w nich tego, czym chciał by były, tj. moralnie wolnymi jednostkami, które na zawsze pozostaną ilustracją panowania moralnego prawa? Uczyni to przy pomocy tych dwóch rodzajów doświadczeń: jednego ze złem, a drugiego z dobrem, jako najbardziej skutecznych z możliwych nauczycieli, przygotowujących ich na takie charaktery! Jakże pięknie wzniosły jest nasz Bóg! Jakże mądry, sprawiedliwy, miłujący, potężny w osobie, charakterze, planach i dziełach! Jaką pełną obronę znajduje Jego charakter w dozwoleniu na zło! „Pójdźcie, kłaniajmy się, a upadajmy przed nim; klękajmy przed Panem, stworzycielem naszym”! W najwyższym stopniu zasługuje On na cześć, modlitwę, chwałę, dziękczynienie, uwielbienie, oddanie i adorację! Wszelka chwała niech będzie Bogu za Jego Prawdę!
Poza Biblią żadna inna religia, nauka ani filozofia nie jest w stanie wyjaśnić powodu dozwolenia przez Boga na zło, który pozostawałby w harmonii z mądrością, sprawiedliwością, miłością i mocą, ku zadowoleniu najbardziej wymagającego umysłu