Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 341
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
Praktyczność Biblii to kolejna z jej artystycznych właściwości, jakich powinniśmy się spodziewać w Boskim objawieniu. Bez względu na to, czy spojrzymy na Biblię z punktu widzenia jej nauk czy z punktu widzenia jej zarządzeń, przekonamy się, że wszystkie one są pięknie dostosowane do realizacji celów, jakie przyświecają Bogu w prowadzeniu Jego planu. I tak, pokazane w tym planie dwojakie doświadczenie dla świata (kontrastowe doświadczenia ze złem i dobrem) jest cudownie dostosowane do stworzenia przez Boga moralnie wolnych jednostek, nienawidzących i unikających zło, a miłujących i praktykujących dobro, co jest Jego zamierzeniem w tym dwojakim doświadczeniu. Doświadczenie wybrańców ze złem dzięki ich wierze bardzo umiejętnie dostosowane jest do przygotowania ich charakterów do obecnego i przyszłego życia, urzędu i dzieł. Fakt, że Biblia zawiera wszystko to, czego wybrańcy potrzebują jako pomocy i zarządzeń do wierzenia, obrony, oczyszczania, rozwijania i pocieszania się, okazuje się być rzeczą najwyższej praktyczności w celu ukształtowania ich zgodnie z Boskim zamierzeniem. Fakt posiadania przez nią pomocy dostosowanych do każdego stanu, doświadczenia, stanowiska i osiągnięć ludu Bożego to kolejny z dowodów praktyczności w realizacji celów dotyczących procesu wyborczego.
Omawiając w pierwszym rozdziale literackość Biblii, podaliśmy dostatecznie dużo szczegółów na temat piękna i wzniosłości Biblii jako jej cech artystycznych, jakich powinniśmy się spodziewać w Boskim objawieniu. Dlatego nie będziemy teraz przytaczać na ten temat żadnych dodatkowych szczegółów. Ostatnią artystyczną zaletą Biblii, cechującą ją jako Boskie objawienie, będzie rozwijanie tych, którzy się jej poddają. Jej tematy to najwznioślejsze myśli, czego ilustracją będzie krótkie ich wymienienie. Wśród jej myśli doktrynalnych znajdujemy te dotyczące Boga, Chrystusa, Ducha Świętego, stworzenia, Boskich przymierzy, klątwy, okupu, wysokiego powołania, restytucji oraz wiecznego życia i śmierci. Wśród jej myśli etycznych znajdują się łaski: pierwszorzędne, drugorzędne i trzeciorzędne, z których najważniejsze to sprawiedliwość i miłość bezinteresowna. Wśród jej obietnic są te związane z Przymierzem Abrahamowym