Epifaniczny tom 12 – rozdział 3 – str. 345
Biblia jako Boskie Objawienie (c.d.)
stopniowe, tak jak postępującą jest wszelka wiedza, która powiększa się z upływem czasu. (5) Jej poznanie i zrozumienie, tak jak praktycznie wszelkie ludzkie poznanie i zrozumienie, pochodzą od nauczycieli. (6) Jej poznanie i zrozumienie, tak jak praktycznie wszelkie ludzkie poznanie i zrozumienie, przychodzi przez studiowanie. (7) Jak wielka różnorodność i zasięg natury oraz historii wymagają wielu badawczych dziedzin, tak wielka różnorodność i zasięg Biblii w dziedzinie lingwistyki, interpretacji, historii i systematyki, z których wszystkie dzielą się na wiele małych i jeszcze mniejszych działów, wymagają licznych dziedzin badawczych. (8) Tak jak zawartość natury i historii ukazuje się człowiekowi w sposób nieusystematyzowany, tak podobnie ukazuje nam się zawartość Biblii. (9) Tak jak przez studiowanie i rozmyślanie systematyzujemy zawartość natury i historii, tak przez badanie i rozmyślanie systematyzujemy zawartość Biblii.
(10) Tak jak w naturze i historii rzeczy zwykłe łączą się z tym, co piękne, wzniosłe, patetyczne i szlachetne, tak i w Biblii to, co zwykłe, łączy się z tym, co piękne, wzniosłe, patetyczne i szlachetne. (11) Tak jak w naturze to co ważne, jak powietrze, woda, pożywienie itp. jest łatwo dostępne, a to, co mniej ważne, jest trudno dostępne, tak i w Biblii to, co ważne, jak jej nauki na temat pokuty, wiary, usprawiedliwienia i sprawiedliwości, jest łatwo dostępne, natomiast to, co mniej ważne, jak przyszłe wydarzenia, czasy i egzystencja duchowa, jest trudno dostępne. (12) Tak jak wielkie zagadki przenikają naturę, np. istota światła, dźwięku i elektryczności, tak wielkie zagadki przenikają Biblię, np. istota wieczności, dotychczasowa wieczność Boga, Jego duchowa egzystencja, a także egzystencja innych duchów. Tak jak natura obfituje w tajemnice, które nie poddają się wyjaśnieniu, dopóki nie przyjdzie właściwy czas, tak Biblia obfituje w tajemnice, które nie mają wyjaśnienia, dopóki nie staną się na czasie. (13) Tak jak w naturze jest wiele rzeczy wymagających istnienia tego, co cudowne i nadludzkie, np. pochodzenie życia duchowego i zwierzęcego oraz substancji materialnych, tak i religijna natura człowieka pokazana w Biblii wymaga istnienia tego, co cudowne i nadludzkie.