Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 104
Biblia jako Boskie Objawienie
w jakim znaczeniu używamy tych terminów i im pokrewnych. Jak dobrze wiadomo, słowo natura używane jest w wielu różnych znaczeniach. W najszerszym z nich oznacza ono stworzenie oraz widoczne w nim siły, prawa i porządek. W tym znaczeniu obejmuje ono każdą osobę, zasadę i rzecz z wyjątkiem Boga – obejmuje nie tylko rodzaj ludzki, lecz także różne rzędy istot duchowych, takie jak Syn Boży oraz dobrzy i źli aniołowie, jak również należące do nich siły, prawa i porządek. W naszej obecnej dyskusji nie będziemy jednak używać słowa natura w jego najszerszym znaczeniu, jakie właśnie podaliśmy, ponieważ definicja taka obejmuje wiele z tych rzeczy, które zechcemy objąć terminem nadprzyrodzony, na co wskazuje poprzednie zdanie. Dla naszego obecnego celu będziemy używać słowa natura w nieco węższym znaczeniu: materialnego wszechświata ożywionego i nieożywionego, jego sił, praw i porządku, tak jak są one postrzegane przez rozum i obserwację człowieka. Takie znaczenie tego słowa wyklucza istoty duchowe i ich szczególne siły, prawa i porządek, jako nie należące do ożywionego ani nieożywionego wszechświata materialnego oraz jego sił, praw i porządku. Istoty duchowe i ich szczególne siły, prawa i porządek zaliczamy do królestwa nadprzyrodzonego. Za naturalne uznajemy to, co ma związek z naturą i jest jej cechą w znaczeniu naszej drugiej definicji. Pod tym, co nadprzyrodzone nie rozumiemy oczywiście niczego, co przeczy lub gwałci tak rozumianą naturę, lecz to, co jest wyższe od natury i przekracza zdolności pojmowania człowieka, chociaż jest on w stanie poznać niektóre związane z tym rzeczy. Z tego właśnie powodu terminu nadludzki używamy jako synonimu terminu nadprzyrodzony.
Tak jak istnieją siły, prawa i porządek stanowiące część natury, tak istnieją inne i wyższe istoty, siły, prawa i porządek stanowiące część tego, co nadprzyrodzone (dlatego tak je nazywamy). Obejmuje to Boga oraz pozostałe istoty duchowe wraz z ich szczególnymi siłami, prawami i porządkiem. Różne poziomy istnienia i substancje w tych dwóch sferach oznaczają oczywiście, iż obejmują one inne istoty, siły, prawa i porządki. Ponieważ to, co