Epifaniczny tom 12 – rozdział 2 – str. 189
Biblia jako Boskie Objawienie
Podobnie jest to dowodem mocy, np. udzielenie za ich pośrednictwem Przymierza Mojżeszowego na Synaju było cudownym przejawem mocy, między innymi w postaci trzęsienia się góry i otaczającej ją ziemi oraz oddziaływania na umysły Mojżesza, proroków i innych pisarzy Starego Testamentu tak, by odtworzyć myśli Boga słowami, których Bóg chciał użyć, czego dowodem jest liczbowanie biblijne. Ich opatrznościowa służba na rzecz dobrych także ujawnia te trzy zalety: sprawiedliwość dlatego, że po złożeniu obietnicy chronienia ich, sprawiedliwe jest wypełnienie tej obietnicy; miłość dlatego, że wypływa to z oceny, współczucia i usługiwania sprawiedliwym; a mocy dlatego, że używają oni wszelkiej możliwej Boskiej siły niezbędnej do ochrony sprawiedliwych. Te same zasady są także aktywne w wymierzaniu przewidzianej przez Boga kary dla uciskających lud Boży, np. w zniszczeniu Sodomy itp., w śmierci pierworodnych Egiptu, w zniszczeniu zastępów egipskich w Morzu Czerwonym, w unicestwieniu wojsk Sennacheryba, w śmierci perskich spiskowców, którzy chcieli pozbawić Daniela życia, w upokorzeniu Nabuchodonozora oraz w śmierci Heroda – wszędzie widoczna jest sprawiedliwość Boga realizowana przez dobrych aniołów. To także miłość w gniewie w ten sposób wyzwalała dobrych i karała złych w celu ich naprawy w Tysiącleciu. Występowała w tym wszystkim oczywiście też moc, ponieważ rzeczy te przede wszystkim są przejawami mocy.
Podobnie sprawiedliwy, pełen miłości i mocy jest użytek, jaki czyni Bóg ze złych aniołów i ludzi, których wykorzystuje jako środek dostarczania ludowi Bożemu pewnych elementów jego przygotowania, wytrwałości wśród przeszkód – przygotowujących go do przyszłych celów Boga. Nie jest to niesprawiedliwe ani wobec złych, ani wobec sprawiedliwych, ponieważ w żaden sposób nie zmusza złych do popełniania zła, gdyż czynią je, pobudzani swą własną deprawacją. Nie jest to także niesprawiedliwe wobec sprawiedliwych, ponieważ ostatecznie staje się to dla nich błogosławieństwem. Cierpienia przez jakie przechodzą źli z powodu swego postępowania, są przejawem sprawiedliwości karzącej ich za zło. Jest to rzecz pełna miłości, skoro oznacza