Epifaniczny tom 12 – rozdział 1 – str. 13

Biblia w ogólnych zarysach

Dlaczego Psalmy, napisane głównie przez Dawida, oraz księga Daniela, napisana przez Daniela, w Nowym Testamencie obydwie zwane Prorokami (Dz. 2:30; Mat. 24:15), nie są umieszczone wśród ksiąg zwanych Prorokami, lecz wśród Pism? Odpowiedź na to pytanie pozwoli nam zrozumieć, że dając nam podział Starego Testamentu na trzy części (jako Tora, Nebiim i Ketubim), Bóg stosował zasadę rozdzielenia. Księgi te były przypisywane przez Boga do odpowiednich części na podstawie urzędowego stosunku ich pisarzy wobec Boga: Jako zakonodawca, Mojżesz miał przed Bogiem pod każdym względem niezwykły urząd, tak więc napisane przez niego księgi (1Moj., 2Moj., 3Moj., 4Moj. i 5Moj.) są odrębne od całości, jako coś wyjątkowego – Tora. Pisarze ksiąg składających się na drugą część hebrajskich pism z urzędu byli prorokami, tzn. należeli do klasy proroków, a więc ich księgi zostały zgrupowane jako odrębne i inne od wszystkich pozostałych. Na przykład Samuel, który napisał księgi Jozuego, Sędziów i Ruty (Dz.Ap. 3:24), z urzędu był prorokiem, a nie królem, rolnikiem czy pasterzem. To samo dotyczy wszystkich pozostałych pisarzy drugiej części hebrajskich pism, przy czym Jeremiasz i Ezechiel (kapłani) oraz Amos (pasterz) nie są wyjątkami od tej reguły, ponieważ Bóg bezpośrednio mówi, że powołał ich na urząd proroka (Jer. 1:1-10; Ezech. 1:3; 2:3; 3:4-17; Amos 1:1; 7:14). Pisarze Ketubim to: dla Psalmów – głównie Dawid, z urzędu król, nie prorok; dla księgi Przypowieści, Kaznodziei i Pieśni – Salomon, z urzędu król; dla Ijoba – prawdopodobnie Salomon, ponieważ Bóg umieścił tę księgę zaraz po Przypowieściach, a tuż przed Pieśniami i Kaznodzieją; dla księgi Daniela – Daniel, z urzędu mąż stanu; dla księgi Estery, Ezdrasza oraz 1 i 2 Kronik – Ezdrasz, kapłan; a dla księgi Nehemiasza – Nehemiasz, z urzędu zarządca. Tak więc żaden z pisarzy Ketubim nie należał do klasy proroków i dlatego ich pisma stanowią część Starego Testamentu różną i odmienną od Tory i Nebiim.

      Angielski Stary Testament zawiera 39 ksiąg, a Nowy Testament ksiąg 27, co w sumie daje 66 ksiąg w całej Biblii.

poprzednia stronanastępna strona