Epifaniczny tom 12 – rozdział 1 – str. 17

Biblia w ogólnych zarysach

tekstu, jaki zastali, na marginesie podawali niekiedy lepsze jego wersje (w sumie na marginesie prawdopodobnie nie znajduje się więcej niż 200 takich wersji). Natomiast w ich notatkach (Massorah) i innych komentarzach zachowało się ich dziesiątki tysięcy. Dr C.D. Ginsberg wiele ich tysięcy opublikował w hebrajskiej Biblii, a jeszcze więcej w swej Massorah.

      Chociaż starożytne manuskrypty hebrajskich pism są stosunkowo nieliczne i nie tak stare (najstarszy z nich liczy sobie około 1000 lat), manuskrypty Nowego Testamentu są zdecydowanie starsze i bardziej liczne. Najstarsze z nich, kompletne lub prawie kompletne, to manuskrypty Watykański i Synaicki (zwane w jęz. polskim kodeksami – przypis tł.), które datują się na rok 325 n.e. Kodeks Efrema, mniej lub bardziej niekompletny, datuje się na V wiek, tak samo jak kodeks Aleksandryjski. Dotyczy to także kodeksu Bezy, zawierającego Ewangelie i Dzieje Apostolskie. Po tej dacie manuskrypty Nowego Testamentu szybko rosną w liczbę. W 1909 roku Gregory podał listę 4070 greckich manuskryptów Nowego Testamentu w całości lub w częściach. Manuskrypty te są napisane w dwóch formach: (1) wyłącznie dużymi literami, bez spacji między słowami, które nazywamy „uncjałami”; oraz (2) małymi literami, które nazywamy „kursywami”. Uncjały są starsze. Poza jednym prawdopodobnym wyjątkiem, żaden inny manuskrypt nie jest tak stary, jak manuskrypty greckiego Nowego Testamentu, a oczywiście mamy więcej ich egzemplarzy niż w przypadku jakiegokolwiek innego manuskryptu starożytnych ksiąg, jakie dotrwały do naszych czasów. Znajdujemy też w nich stosunkowo mniej odmiennych wariantów tekstu niż w manuskryptach innych starożytnych ksiąg. Prawdę mówiąc, nie ma aż tak różniących się od siebie wersji, które istotnie wpływałyby na doktrynę Biblii i wobec których istniałaby uzasadniona wątpliwość co do tego, czy są one prawdziwe. Fakt ten, wśród wielości greckich manuskryptów Nowego Testamentu i związanych z tym licznych możliwości zaistnienia różnic pomiędzy poszczególnymi wariantami, jest znamiennym dowodem Boskiej

poprzednia stronanastępna strona