Epifaniczny tom 12 – rozdział 1 – str. 61

Biblia w ogólnych zarysach

pochodzenia kapłańskiego, urodzony około 20 r.p.n.e., a zmarły około 42 r.n.e., napisał komentarz do Pięcioksięgu. Mówi o nim: „Po upływie ponad 2000 lat [Żydzi] nie zmienili ani jednego słowa z tego, co zostało napisane [przez Mojżesza], lecz woleliby raczej umrzeć tysiąc razy, niż zgodzić się na pogwałcenie jego praw i zwyczajów”. Chociaż bardziej uznaje Pięcioksiąg niż pozostałe księgi Starego Testamentu, cytuje z jego pozostałych dwóch części jako posiadających Boskie pochodzenie. I tak, z wcześniejszych proroków cytuje z Jozuego, Sędziów, Samuela i ksiąg Królewskich jako będących „świętym słowem”, „wyrocznią Boga”. Z późniejszych proroków cytuje z Izajasza i Jeremiasza jako „większych proroków”, a z Ozeasza i Zachariasza jako „mniejszych proroków”, wszystkim im przypisując Boskie natchnienie. Jeśli chodzi o trzecią część hebrajskiej Biblii, cytuje on z jej ksiąg historycznych: Kronik i Ezdrasza oraz jej ksiąg poetyckich: Psalmów, Przypowieści i Ijoba. Nigdy nie cytuje z ksiąg apokryficznych, chociaż z pewnością je znał. Mówiąc o terapeutach, zakonie żydowskich ascetów, Filon czyni aluzję do trzech części hebrajskiej Biblii: „W każdym domu tych ascetów znajduje się świątynia (….), w której odprawiają oni rytuały świętego życia, nie wprowadzając niczego (…) co potrzebne jest dla (…) ciała, lecz prawa [Mojżesza] oraz wyrocznie przekazane przez proroków i pieśni [Psalmy, pierwsza księga trzeciej części hebrajskiej Biblii] (…), przez które wzrasta i doskonali się zarówno wiedza, jak i pobożność”.

      Duży związek z naszym tematem mają części Starego Testamentu akceptowane i odrzucane przez Samarytan. Samarytanie to naród, który składał się z części dziesięciu pokoleń, jakie pozostały w Palestynie (gdy asyryjski najeźdźca Salmanasar, zgodnie z własnymi słowami uprowadził tylko 27 290 członków dziesięciu pokoleń), oraz różnych wymieszanych ras. Ich religia była mieszaniną wierzeń Mojżesza i pogan (2Król. 17:24-41). Mieniąc się być Żydami, ludem Jehowy,

poprzednia stronanastępna strona