Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 167
Chrystus: jego okup
nikt nie posiadał też doskonałego człowieczeństwa ani życia. Z tego powodu nikt z ludzkości nie mógł być równoważną ceną za doskonałego Adama, który zanim zgrzeszył, posiadał prawo do życia wraz z jego prawami życiowymi (Psalm 49:8,9). Jeśli za Adama miał być złożony okup, musiała być stworzona istota ludzka, na której nie ciążył wyrok Adamowy, a w niej samej nie było niedoskonałości Adama. Jak w przypadku Adama, Bóg mógł od nowa stworzyć doskonałego człowieka z prochu ziemi i dać mu doskonałe życie, z prawem do życia i jego prawami życiowymi, tak jak dał Adamowi. Nie zrobił jednak tego, ponieważ Odkupiciela pragnął uczynić najwyższym ze Swych wszystkich stworzeń na wysokościach, na Boskim poziomie życia. Ponieważ Słowo, Michał, archanioł – najwyższa z ówczesnych niebiańskich istot – zawsze było najwierniejsze i najskuteczniejsze z niebiańskich zastępów Boga, to właśnie Jemu postanowił On dać szansę stania się Odkupicielem. Dokonał tego przez pozbawienie Go duchowej natury, urzędu i domu w tym celu, aby przez proces przemiany natury stał się istotą ludzką. Zamiast użyć nasienia skazanego na śmierć mężczyzny, użył zasady życia oraz osobowych zalet duszy Słowa w celu zapłodnienia jaja w łonie Marii. W ten sposób w ciągu dziewięciu miesięcy Słowo było przemieniane z doskonałej istoty duchowej w doskonałą istotę ludzką, wolną od wyroku śmierci Adama i tym samym odpowiednią na okup za Adama. Tak spłodzony i narodzony Jezus, po osiągnięciu bezgrzesznego wieku dojrzałego, posiadał doskonałe człowieczeństwo oraz życie, prawo do ludzkiego życia oraz prawa życiowe towarzyszące takiemu prawu do ludzkiego życia. W ten sposób mógł się stać Odkupicielem. Jego karnacja do stanu doskonałej istoty ludzkiej, posiadającej doskonałe życie, ludzkie prawo do życia i towarzyszące mu prawa życiowe, musiała nastąpić, zanim mógł się stać Odkupicielem. Dlatego karnacja poprzedza okup (Mat. 1:18; Łuk. 1:31-35; Jan 1:14; 2Kor. 8:9; Filip. 2:6-8; Żyd. 2:14,16,17).
Przyjrzyjmy się teraz bliżej istocie samej ceny okupu. Biblia przedstawia nam tę sprawę w wyraźnie handlowych określeniach.