Epifaniczny tom 15 – rozdział 2 – str. 111
Chrystus: jego wąska droga
podstawa kuszenia Go, by samolubnie użył (do zaspokojenia głodu) Swoich cudownych władz, udzielonych Mu po to, by pomagał innym, nie sobie. Zamiłowanie do zaspokajania duchowego głodu skutecznej służby („Mam ja pokarm ku jedzeniu, o którym wy nie wiecie”) było użyte jako podstawa kuszenia Go do stosowania metod fakira, by przyciągnąć uwagę rzesz ludu. Było to odwołanie się do niższego duchowego samolubnego uczucia, aby niewłaściwie wykorzystać zdolności służby, co oczywiście było przeciwne duchowi zdrowego zmysłu. Próbowane także było Jego zamiłowanie do życia oraz ludzkie pragnienie uwolnienia się od ludzkiego cierpienia poprzez pokusę, by bez cierpienia, a przez poddanie się szatanowi, zdobyć Królestwo, które Bóg Mu obiecał, jeśli będzie wiernie służył i cierpiał aż do śmierci. Pokusa ta była także pociągająca dla Jego człowieczeństwa. Wszystkie te trzy pokusy, dzięki czujności Jezusa i w świetle Słowa, stały się dla Niego zupełnie oczywiste jako sugestie, które wprowadzone w czyn (przy pociągającym oddziaływaniu na Jego niższe samolubne uczucia), uczyniłyby Go niewiernym ślubom poświęcenia w pozostawaniu martwym dla siebie i świata, a żywym dla Boga. Dlatego Jego czujność, ogłaszająca alarm o nadchodzącym ataku wroga, pobudziła przy pomocy Słowa umysł, serce i wolę Jego nowego stworzenia do walki, która – wiernie prowadzona w zbroi Bożej – skończyła się dla Niego zwycięstwem. Krótko omówimy kilka innych spośród licznych pokus Jezusa, jakie podane są w Biblii. W Jan 12:27,28 Jezus jest przedstawiony jako obawiający się śmierci na krzyżu oraz jako miłujący ludzkie wygody i życie. Była to pokusa, pociągająca sugestia, która odwoływała się do Jego ludzkiego zamiłowania do bezpieczeństwa, spokoju i życia. Szatan uczynił je podstawą kuszącej propozycji uniknięcia krzyża. Fragment ten pokazuje, w jaki sposób Jego nowe stworzenie, przypominające o misji wymagającej ukrzyżowania, pokonało Jego ludzkie zamiłowanie do bezpieczeństwa, spokoju i życia. Było to wspaniałe, ciężko wywalczone zwycięstwo.
Pokusa w Getsemane, by został usunięty kielich (nie kielich śmierci, lecz szczególnego rodzaju śmierci, publicznego ukrzyżowania,