Epifaniczny tom 15 – rozdział 9 – str. 565

Duch Święty: jego łaski dominujące

które mogą właściwie ocenić każdą sytuację w jej prawdziwym stanie. Gdy określone zostaną zasady Słowa Pana, mające zastosowanie do każdej sytuacji (określenie to jest wynikiem harmonijnego połączenia Boskiego Ducha, Słowa oraz opatrzności, mających zastosowanie do każdej sytuacji), wtedy wkracza wiara jako drugi element mądrości, działająca na podstawie Boskiej prawdy jako fundamencie mądrości, co czyni ufając w odpowiednie zasady jako prawdę i w tej ufności używa ich jako mających zastosowanie do każdego stanu. Czyniąc to, wnosi swój wkład do niezbędnego taktu. Ostatecznie, jako trzeci element ducha zdrowego rozsądku, zaczyna działać nadzieja. Jako pragnienie i oczekiwanie osiągnięcia dobra, taktownie współpracuje ona bowiem z wiarą w stosowaniu odpowiednich zasad, unikając tego, co przeszkadzałoby lub uniemożliwiałoby osiągnięcie zamierzonego dobra, a używając w sposobie, duchu i metodach tego, co jest obliczone na osiągnięcie zamierzonego dobra. Tak więc te składniki mądrości działają rozsądnie.

      Lud Boży powinien posiadać ducha zdrowego rozsądku w sprawach świeckich i religijnych. Ponieważ niewielu mądrych, mocnych i szlachetnych jest powoływanych, lud Boży na początku swej drogi najczęściej wykazuje braki w duchu zdrowego rozsądku – zarówno w sprawach świeckich, jak i religijnych. Jeśli chodzi o sprawy świeckie, jest to przede wszystkim wynikiem tego, iż nie posiada on świeckiej mądrości. Niezdolność ludzi Bożych pod tym względem staje się jeszcze większa z powodu braku wielkich zdolności umysłowych, artystycznych, moralnych i religijnych  u większości z nich – niewielu mocnych. To z kolei jest powiększane przez to, że większość z nich urodziła się na niskim poziomie moralnym i w mniejszym lub większym stopniu została w tych warunkach wychowana, zanim Pan zaczął się nimi zajmować. Żaden zwykły człowiek nie posiada ducha zdrowego rozsądku w sprawach religijnych – czy to wobec Boga, czy człowieka. Dlatego Bóg udziela tego rozsądku Swym dzieciom, jak uczy o tym 2Tym. 1:7. Zmysł ten udzielany jest im przez Niego stopniowo – zarówno w sprawach świeckich,

poprzednia stronanastępna strona