Epifaniczny tom 15 – rozdział 9 – str. 569
Duch Święty: jego łaski dominujące
zgodnie z Boską wolą w różnych sytuacjach, z jakimi się spotyka. Widzimy więc, że w rozwijaniu mądrości, a prawdę mówiąc, także każdego innego dobrego słowa i czynu, część wykonuje Bóg za pośrednictwem Chrystusa, a część jest wykonywana przez nas. Także i w tej sprawie jesteśmy współpracownikami Boga.
Korzystne będzie dostrzeżenie, jak duch zdrowego rozsądku, Boska mądrość, jako jedna z dominujących łask Ducha Świętego, działa z negatywnego punktu widzenia, powstrzymując nas od nierozsądnych rzeczy, a także z pozytywnego punktu widzenia, pomagając nam czynić rzeczy mądre. Pokażemy to zarówno w naszych związkach świeckich, jak i religijnych. Potrzebujemy mądrości w naszych kontaktach z Bogiem i Chrystusem – z Bogiem jako Źródłem, a Chrystusem jako Narzędziem, jako naszym Stwórcą, Dostarczycielem, Odkupicielem, Nauczycielem, Usprawiedliwicielem, Uświęcicielem i Wyzwolicielem. Do Boga można zbliżyć się tylko w określony sposób. Nie można zbliżyć się do Niego przez grzech, błąd, samolubstwo i światowość. Ktokolwiek próbuje przystąpić do Niego w ten sposób, nie znajduje do Niego dostępu. Duch zdrowego rozsądku powstrzymuje nas zatem przed próbami nawiązania z Nim kontaktu w ten sposób. Nasze pierwsze zbliżenie się do Niego nie może też być przez nasze własne uczynki czy zasługi, ponieważ cała nasza sprawiedliwość jest niczym brudne łachmany, gdyż z natury wszyscy jesteśmy nieczyści. Duch zdrowego rozsądku nie pozwala więc nam – dzieciom gniewu – przedstawiać się Bogu w jakiejkolwiek rzekomej zasłudze lub w naszej własnej sprawiedliwości. Wprost przeciwnie, Boska mądrość pokazuje, byśmy jako zgubieni i potępieni grzesznicy szukali Orędownika za nami przed Bogiem, a jednocześnie przedstawia nam Jezusa jako Orędownika, który drogą pokuty wobec Boga i wiary w naszego Pana Jezusa jest gotowy doprowadzić nas do usprawiedliwienia przed Boską sprawiedliwością. Tak więc stopień mądrości wypracowany w nas przez odpowiednią służbę Jezusa przyprowadza nas do Boga przez Jezusa jako naszego Orędownika drogą pokuty wobec Boga i wiary w naszego Pana Jezusa, w nadziei przyjęcia przez Boga, dzięki czemu dostępujemy usprawiedliwienia z wiary,