Epifaniczny tom 15 – rozdział 9 – str. 599

Duch Święty: jego łaski dominujące

szczególnie w poezji, muzyce, malarstwie, rzeźbie, architekturze, oratorstwie, humorze, towarzyskości i tworzeniu, których możemy używać tak jak chcemy w harmonii z prawami innych. Nasze niezbywalne prawa religijne to te, związane z naszymi relacjami z Bogiem oraz człowiekiem w jego relacjach z Bogiem, co oznacza dowolne używanie przez nas wiary, nadziei, samokontroli, pobożności, miłości braterskiej i bezinteresownej, pod warunkiem, że czynimy to w harmonii z prawami innych. Nasze niezbywalne prawa moralne to te, związane z naszym stosunkiem do samych siebie i innych ludzi, co oznacza, że w zgodzie z prawami innych możemy w dowolny sposób używać samooceny, aprobaty, odpoczynku, bezpieczeństwa, skrytości, przezorności, wojowniczości, agresywności, apetytu, żywotności, miłości do płci przeciwnej, małżeńskości, miłości rodzicielskiej, synostwa, braterskości, przyjacielskości, domatorstwa i patriotyzmu. Używanie tych praw zgodnie z prawami innych w stosunkach człowieka z człowiekiem jest Boską wolą wobec człowieka. Wiemy zatem, co Bóg życzy sobie, by było nam czynione w motywach, pragnieniach, myślach, słowach i czynach w naszych relacjach z bliźnimi. Powinniśmy czynić to wobec naszych bliźnich. Właśnie to kryje się pod słowami: Wszystko, co byście chcieli, aby ludzie wam czynili, wy im czyńcie.

      Jest to pozytywna strona złotej reguły wobec człowieka. Z pewnością pobudzi nas ona do czynienia bliźniemu dobra w motywach, pragnieniach, myślach, słowach i czynach. Jest jednak także strona negatywna, która będzie powstrzymywać nas od czynienia mu zła w motywach, pragnieniach, myślach, słowach i czynach, ponieważ nie chcemy, aby on czynił nam zło w motywach, pragnieniach, myślach, słowach i czynach. Jeśli jesteśmy rodzicami, powstrzyma nas to przed czynieniem zła naszym dzieciom. Na przykład, powstrzyma nas od tyranizowania ich, pogardzania lub braku sympatii dla nich, czy też zaniedbywania ich potrzeb i rozwoju fizycznego, umysłowego, artystycznego, moralnego i religijnego. Jeśli jesteśmy dziećmi, powstrzyma nas od braku ufności, szacunku czy sympatii oraz od niesłuchania naszych rodziców, a także od braku troski o nich u schyłku ich życia.

poprzednia stronanastępna strona