Epifaniczny tom 15 – rozdział 9 – str. 607

Duch Święty: jego łaski dominujące

której podstawą jest pojęcie obowiązku. Miłość, wprost przeciwnie, za swą podstawę ma umiłowanie dobrych zasad. Znajduje w nich świętą przyjemność. Przez dobre zasady rozumiemy prawdę i jej ducha. Tak więc miłość bezinteresowna znajduje przyjemność nie w błędzie i jego duchu, lecz w prawdzie i jej duchu (1Kor. 13:6).

      Na tej podstawie, fundamencie, zbudowana jest nadbudowa, którą możemy nazwać domem pięknej miłości. Rozkoszowanie się prawdą i jej duchem w naturalny i logiczny sposób sprawia, iż znajduje ona przyjemność w tych, którzy w charakterze pozostają w harmonii z prawdą i jej duchem. Ponadto, rozkoszowanie się prawdą i jej duchem sprawia, że posiadacze takiej miłości odczuwają jedność umysłu, serca i woli z tymi o podobnym usposobieniu, co niesie im radość i wolność w społeczności z nimi w badaniu, głoszeniu i praktykowaniu prawdy i jej ducha oraz wiernym znoszeniu towarzyszących doświadczeń. Jednak wielu pozostających w harmonii z prawdą i jej duchem z powodu takiej harmonii jest źle traktowanych. Z tego powodu ci, którzy miłują prawdę i jej ducha, głęboko współczują osobom źle traktowanym w społeczności, co sprawia, że to złe traktowanie odczuwają tak, jak gdyby sami byli tak traktowani, a nawet jeszcze bardziej. Ponadto, wielu nie pozostaje w harmonii z prawdą i jej duchem w umyśle, sercu i woli. Umiłowanie prawdy i jej ducha sprawia, że posiadający miłość współczują, odczuwają razem z braćmi niebędącymi w harmonii z prawdą i jej duchem, a także odczuwają żal, litość dla świata w jego braku harmonii z prawdą i jej duchem. Z dotychczasowego opisu miłość jawi się jako zaleta wewnętrzna, łaska aktywna w umyśle, sercu i woli, lecz niedziałająca na zewnątrz, poza daną osobą. Gdyby to było wszystko na temat bezinteresownej miłości, skończyłaby się ona wewnątrz człowieka jako uczucie, łaska wewnętrzna. Jest ona jednak czymś więcej niż tylko uczuciem, łaską wewnętrzną. Jest czymś praktycznym, zainteresowanym dobrymi uczynkami wobec innych.

poprzednia stronanastępna strona