Epifaniczny tom 15 – rozdział 9 – str. 624

Duch Święty: jego łaski dominujące

rozwijają odpowiednie niższe pierwszorzędne zalety i łaski samooceny, aprobaty, pokoju, skrytości, ostrożności, przezorności, wojowniczości, agresywności, apetytu, żywotności, miłości do płci przeciwnej, małżeńskości, rodzicielskości, synostwa, braterskości, przyjacielskości, domatorstwa i patriotyzmu. Rozwijają więc niższe pierwszorzędne zalety i łaski, używając ich jako sług prawdy, sprawiedliwości i świętości. Po trzecie, używają naszych niższych uczuć, szczególnie humoru, jako zaworów bezpieczeństwa. Po czwarte, sprawują tę dominację, zwłaszcza miłość, przez tłumienie wysiłków podejmowanych przez nasze niższe uczucia i niższe łaski pierwszorzędne do rządzenia nami i przez takie tłumienie rozwijają zalety i łaski drugorzędne. Gdy więc tłumią one, jako zalety lub łaski, zwłaszcza miłość, wysiłki podejmowane przez wyżej wspomniane uczucia oraz niższe pierwszorzędne zalety i łaski do rządzenia nami, to w kontraście do odpowiednich samolubnych i społecznych uczuć, zalet lub łask, rozwijają one drugorzędne zalety i łaski, w zależności od tego, czy to sprawiedliwość, czy miłość jest elementem tłumiącym, przekształcając domatorstwo w subdomatorstwo, patriotyzm w subpatriotyzm, samoocenę w pokorę, aprobatę w skromność, pokój w pracowitość, ostrożność w odwagę, skrytość w otwartość, przezorność w szczodrość, wojowniczość w nieskwapliwość, agresywność w wyrozumiałość i odpuszczenie, apetyt we wstrzemięźliwość, żywotność w samoofiarę, miłość do płci przeciwnej w czystość, małżeńskość w submałżeńskość, rodzicielskość w subrodzicielskość, synostwo w subsynostwo, braterskość w subbraterskość i  przyjacielskość w subprzyjacielskość.

      Te cztery główne łaski, szczególnie miłość, posiadają te same dwa urzędy w odniesieniu do trzeciorzędnych uczuć, zalet i łask: mają ich używać jako sług prawdy, sprawiedliwości i świętości oraz tłumić wysiłki podejmowane przez nie do rządzenia nami. Uczucia trzeciorzędne przede wszystkim składają się z wyższych uczuć, a podrzędnie z uczuć niższych.

poprzednia stronanastępna strona