Epifaniczny tom 15 – rozdział 8 – str. 553
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w utracjuszach koron, klasach godnych i restytucjonistach
By być wiernymi w poświęceniu, będą więc musieli nienawidzić, porzucić i unikać grzechu w jego wszystkich postaciach, a miłować, praktykować i dążyć do sprawiedliwości w jej wszystkich postaciach – miłować Boga z całego serca, umysłu, duszy i siły, a bliźniego jak samego siebie – nie tylko miłością obowiązkową, sprawiedliwością, lecz także miłością bezinteresowną, choć ta ostatnia nie zostanie rozwinięta do poziomu ofiarowania życia dla Boga, Chrystusa, ich towarzyszy czy bliźnich. Jak stwierdziliśmy powyżej, warunki Tysiąclecia nie tylko nie będą wymagały czegoś takiego, lecz uczynią to niemożliwym, ponieważ jest to możliwe tylko wtedy, gdy grzech ma przewagę i gdy obfituje. Zatem posłuszeństwo prawdzie, sprawiedliwości i świętości w panujących wówczas warunkach będzie wymogiem poświęcenia restytucjonistów, a warunki te będą możliwe do spełnienia przez wszystkich chętnych i posłusznych. Nie zwyciężą wówczas tylko ci, którzy świadomie będą trwać w nieposłuszeństwie. Każda pomoc i zachęta zgodna z Boskim zamierzeniem podniesienia ludzkości do ludzkiej doskonałości będzie szczodrze udzielana przez Chrystusa i jego pomocników.
Naturalnym rezultatem warunków Tysiąclecia, zgodnym ze stopniem ich wypełniania przez restytucjonistów, będzie dar Ducha Świętego od Boga dla człowieka. Duch Święty jako umysł Boga – umysł w znaczeniu jego treści, prawdy – chętnie i bezwarunkowo, choć stopniowo, będzie udzielany każdej ludzkiej istocie. Bóg postanowił bowiem, by bezwarunkowo przez zasługę Chrystusa stały się dwie rzeczy: (1) by wszyscy byli zbawieni z Adamowego wyroku – zarówno ci, którzy jeszcze nie są w stanie śmierci, jak i ci, którzy już w nim są – co oznacza obudzenie wszystkich zmarłych i ich powrót do życia wolnych od tego wyroku; (2) by wszyscy doszli do dokładnego poznania prawdy (1Tym. 2:4). Tak więc przez otrzymanie od Boga przez Chrystusa dokładnego poznania prawdy, wszyscy oni otrzymają tyle Ducha Świętego, ile zawiera się w znaczeniu Ducha Świętego jako prawdy w umyśle.