Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 446
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
(1) Boskie usposobienie – Boski umysł, serce i wolę – jako swój charakter, a także (2) Boskie ciało, które dopełnia w niej Boską naturę. Tak więc część Boskiej istoty, Boskiej natury, to Boskie usposobienie – Boski umysł, serce i wola – które oczywiście jest Duchem Świętym, a także częścią pełni nagrody obiecanej przez Boga wiernym naśladowcom Jezusa, jeśli chodzi o udzielenie im Boskiej natury. Gdy więc Bóg udziela wiernym jednostkom Ducha Świętego, daje im zaliczkę, zadatek Boskiej natury. Nasz tekst wskazuje bowiem, że zaliczką, o której tutaj mowa, jest Duch Święty w sercach świętych, co dowodzi, że Duch Święty w świętych to Boskie usposobienie w nich.
Inny odpowiedni sugestywny werset to 2Kor. 13:13: „Łaska Pana Jezusa Chrystusa, i miłość Boża, i społeczność [dosłownie: udział] Ducha Świętego niech będzie z wami wszystkimi”. W tym wersecie przedstawione są szczególne błogosławieństwa udzielane świętym: (1) łaska, jaką Pan Jezus obdarza ich poprzez Swoją służbę, tj. pełne oddanie się im przez Niego jako ich Nauczyciela, Usprawiedliwiciela, Uświęciciela i Wyzwoliciela (1Kor.1:30); (2) szczególne błogosławieństwo, jakiego udziela im Bóg, tj. czyni On ich szczególnymi obiektami Swej szczególnej dobrej woli, która jest kierowana do nich w większej mierze i w większym stopniu niż do jakichkolwiek innych Jego stworzeń; (3) szczególny przywilej twórczy, jakiego udziela im Bóg przez Jezusa Chrystusa, polegający na czynieniu ich jako nowych stworzeń uczestnikami świętego Boskiego usposobienia, będącego Jego gwarancją dla nich, że jeśli dochowają wierności aż do śmierci, w pierwszym zmartwychwstaniu wyniesie ich do Boskiej natury, dziedzictwa Bożego i współdziedzictwa z Chrystusem. W tym cytacie dowiadujemy się zatem, że święci cieszą się trzema z największych przywilejów: są odbiorcami najwyższej służby Jezusa, najwyższej miłości Boga i najwyższego rodzaju Ducha Świętego, Boskiego usposobienia, przygotowującego ich do Boskiej natury, dziedzictwa Bożego i współdziedzictwa z Chrystusem.