Epifaniczny tom 15 – rozdział 5 – str. 343

Chrystus: jego doświadczenia po-ludzkie

oraz ostatnim lub „drugim Adamem” w zmartwychwstaniu, jak dowodzi tego 1Kor. 15:45. W kontraście do stworzenia pierwszego Adama jest tam bowiem mowa o tym, że ostatni lub drugi Adam w zmartwychwstaniu stał się „duchem ożywiającym”. Tytuł ten należy zatem do naszego Pana w Jego po-ludzkich doświadczeniach. Pamiętając, że słowo „człowiek” to w hebrajskim Adam oraz że w wersecie 47 Jezus nazwany jest „drugim człowiekiem”, „drugim Adamem”, uważamy, że jest tylko dwóch Adamów – pierwszy zgrzeszył w Edenie, a drugi powstał od umarłych trzeciego dnia po ukrzyżowaniu. Szczególne znaczenie określenia „drugi Adam” lub „człowiek” jest takie, że ma On stać się drugim ojcem rodziny ludzkiej i razem ze Swoją Oblubienicą, Kościołem, drugą Ewą, odrodzić rodzaj ludzki do życia – ten rodzaj, który pierwszy Adam i Ewa zrodzili w śmierci. Tak więc tytuł „drugi Adam” daje nam nadzieję restytucji dla świata ludzkości po rozwinięciu drugiej Ewy i staniu się przez nią Oblubienicą, „małżonką Baranka”.

      W Obj. 21:6 oraz 22:13 wobec Jezusa stosowany jest termin Alfa i Omega. Ten sam termin odnoszony jest jednak do Ojca w Obj. 1:8. Język grecki pokazuje to bardzo wyraźnie, mówiąc o Panu Bogu, który istnieje teraz, istniał zawsze i zawsze będzie istniał jako Wszechmocny. Chociaż Biblia wskazuje, że przy zmartwychwstaniu Jezus otrzymał wszelką władzę (exousia), żaden biblijny tekst nie wskazuje, by był On wszechmocny, ponieważ jest to przymiot Boga. Greckie słowo oznaczające moc to dynamis, które nie zostało użyte w Mat. 28:18. Ojciec wszelką władzę na niebie i ziemi powierzył Chrystusowi jako Namiestnikowi Jehowy. Nie udzielił Jezusowi Swojej wszechmocy, będącej wyłącznym atrybutem Boga. Gdy więc w Obj. 1:8 Bóg nazwany jest „Alfą i Omegą” (które są pierwszą i ostatnią literą greckiego alfabetu), wskazuje to na fakt, że Bóg był pierwszą i ostatnią Istotą, która nigdy nie została stworzona. Natomiast gdy Jezus w Obj. 21:6 i 22:13 nazwany jest „Alfą i Omegą”, słowa te w odniesieniu do Niego mają nieco inne znaczenie niż w odniesieniu do Ojca. Opisują Go one jako pierwszą istotę bezpośrednio stworzoną przez Boga

poprzednia stronanastępna strona