Epifaniczny tom 16 – rozdział 8 – str. 321
Uwagi na temat różnych zarysów Boskiego Planu
w książce Chrystus – Duch – Przymierza, rozdz. III, i są doznawane w czasie, w którym Kościół jest zilustrowany w niezupełnej piramidce n na poziomie M. Powodami tych cierpień są: wierność Kościoła jako świadka prawdy i opozycja wrogów prawdy – szatana, świata i ciała. Pierwszą formą takich cierpień jest wyczerpanie fizyczne, będące wynikiem głoszenia i nauczania prawdy, trudności, współczucia, niedostatku snu, studiowania Bożego Słowa, czujności i chorób. Inną formą tych cierpień jest smutek umysłowy, a to z powodu udręki prób i pokus, jakie przychodzą na lud Pana, oraz jego wielu doświadczeń, trudów, cierpień i rozczarowań z powodu tych, którzy odpadają od Pana. Trzecią formą takich cierpień jest przemoc fizyczna. Przez cały Wiek wierny lud Boży w mniejszym lub większym stopniu doznaje przemocy fizycznej: czasami z rąk tłumów, czasami z rąk trybunałów, takich jak inkwizycja, zwoływanych po to, by zmusić go do porzucenia wiary. Niekiedy było to wynikiem publicznych żądań, innym razem z powodu fałszywych braci. W takiej czy innej formie, Kościół zawsze doznawał przemocy fizycznej.
Duch, w którym Kościół przechodzi te cierpienia, przejawia każdą z wyższych pierwszorzędnych łask: wiarę, nadzieję, samokontrolę, cierpliwość, pobożność, miłość braterską i bezinteresowną. Mówiąc krócej, przejawia mądrość, sprawiedliwość, miłość i moc. Celem tych doświadczeń w odniesieniu do Boga jest służenie, zadowalanie i wielbienie Go. W odniesieniu do Chrystusa jest nim służenie, zadowalanie i wywyższanie Go. W odniesieniu do braci, jest nim pomaganie im w ofiarowaniu ich interesów. Wobec świata – kładzenie ludzkiego życia, częściowo jako świadka prawdy. W odniesieniu do samego siebie, jest nim pomaganie w rozwijaniu podobieństwa do Chrystusa. Korzyści tych cierpień są ogromne, ponieważ towarzyszy im uznanie Boga, radość służby oraz odczucie obecności Chrystusa. Rezultatem tych cierpień jest rozwinięcie u Boskich stworzeń pewnych łask, takich jak wiara,