Epifaniczny tom 16 – rozdział 8 – str. 343
Uwagi na temat różnych zarysów Boskiego Planu
w Jer. 31:29-34. Po piąte, przymierze działające w okresie Wieku Ewangelii jest przymierzem łaski, niepozbawionym jednak uczynków (Rzym. 4:13-16; Gal. 3:14; Psalm 50:5), podczas gdy Nowe Przymierze jest przymierzem uczynków, chociaż przez pewien czas niepozbawionym łaski (Obj. 20:12,13; Ezech. 18:5,9,11-13,19-27). Po szóste, Nowe Przymierze jako antytyp Przymierza Zakonu nie może zacząć działać, dopóki to drugie nie zostanie zniesione, co jak dotąd jeszcze w pełni nie nastąpiło (Żyd. 8:13; Gal. 4:30; 2 Kor. 3:13; Rzym. 7:4-6). Po siódme, Nowe Przymierze jako antytyp Przymierza Zakonu nie może zacząć działać, zanim nie przestanie działać to drugie, natomiast Przymierze Łaski, jakie działa w okresie Wieku Ewangelii, obowiązywało 430 lat przed Przymierzem Zakonu (Gal. 3:17-29). Po ósme, przymierze działające w czasie Wieku Ewangelii oferuje wiernym Boską naturę i niebo (Rzym. 6:5; Kol. 3:3,4; 2Piotra 1:4; Filip. 3:20,21; Jan 14:2,3; 1Tes. 4:17; 2Kor. 5:1, 2, 8; 1Kor. 15:42-54), natomiast Nowe Przymierze oferuje wiernym doskonałe człowieczeństwo i raj na ziemi (Jer. 31:22-40; Ezech. 36:24-38; 37; 18, por. w. 3 z Jer. 31:29-34; Izaj. 60:21). Po dziewiąte, usprawiedliwienie z wiary, bez udziału jakichkolwiek uczynków, tym, którzy są usprawiedliwieni w sposób poczytany, gwarantuje wszystkie błogosławieństwa, których Nowe Przymierze poprzez uczynki rzeczywiście udzieli posłusznym wtedy, gdy zacznie już obowiązywać (Jana 3:36; 5:24; 1Jana 5:12; Obj. 21:3-5; Żyd. 10:14-18). Po dziesiąte, w czasie Wieku Ewangelii usprawiedliwienie z wiary poprzez poświęcenie czyni jednostkę nadającą się do Przymierza Abrahamowego. Poświęcenie takie jest antytypem obrzezania, jakie towarzyszyło temu przymierzu (1Moj. 17:7-9; Kol. 2:10-12; Rzym. 4:10, 11, 13, 14, 16; Gal. 3:22), natomiast poświęcenie Nowego Przymierza jest antytypem poświęcenia pod Przymierzem Zakonu. Po jedenaste, potomkowie Ketury są podani jako typy tych klas, które będą błogosławione pod Nowym Przymierzem, razem z potomkami Agar (Izaj. 60:6,7). Po dwunaste, w okresie Wieku Ewangelii wszystkie nowe stworzenia są w tym samym