Epifaniczny tom 16 – rozdział 7 – str. 304
Zakryta tajemnica
(1Jana 2:20,27). Widzialne dowody tego uchrystusowiania, pomazywania zostały udzielone wtedy, gdy Żydzi po raz pierwszy byli wprowadzani do Ciała Chrystusa (Dz.Ap. 2:1-4), a także wtedy, gdy do Ciała Chrystusa po raz pierwszy wprowadzani byli poganie (Dz.Ap. 10:45-47). Wszyscy członkowie Ciała byli podobnie utwierdzani w „Chrystusie” oraz „pomazywani” przez Boga (2Kor. 1:21), chociaż z wyjątkiem dwóch pierwszych przypadków zewnętrzne świadectwa tego nie były potrzebne.
Dlatego wszyscy ci, którzy otrzymywali Ducha Świętego jako przyszli członkowie Ciała Chrystusa, byli w ten sposób pomazywani. Z tego powodu Jezus i wierny Kościół stanowią Pomazańca Jehowy, większego Chrystusa – Ciało zbiorowego Chrystusa. Dlatego w wielu miejscach Pisma Świętego Kościół razem z Jezusem nazywany jest Chrystusem. W 1Kor. 15:23, pisząc około 25 lat po zmartwychwstaniu Jezusa, Paweł stwierdza, że Chrystus, Pierwiastki, w dniu ostatecznym powstaną z umarłych w pierwszym rzędzie, jako pierwsza grupa. Pod terminem „Chrystus jako pierwiastek [w przekł. ang. Biblii liczba mnoga – przyp. tłum.]” nie ma on oczywiście w tym wersecie na myśli Jezusa, lecz Kościół, ponieważ Jezus zmartwychwstał 25 lat wcześniej, zanim Paweł prorokował o przyszłym zmartwychwstaniu.
Także w 1Kor. 12:12, 13 św. Paweł porównuje Jezusa i Kościół (który składa się z wielu członków i którego wraz z Jezusem nazywa on tutaj Chrystusem) do ludzkiego ciała i jego członków. W ten sposób wykazuje nam, że Chrystus nie jest jednym członkiem (Jezusem), lecz wieloma członkami (Jezusem i Kościołem). Podobnie w Gal. 3:16 Nasienie Abrahama nazywa on Chrystusem, a w wersecie 29 Kościół z Jezusem nazywa Nasieniem Abrahama, a więc Kościół z Jezusem to Chrystus. Większy Chrystus (zbiorowy) jest „jednym nowym człowiekiem”, jakiego Bóg w czasie Wieku Ewangelii tworzy z Żydów i pogan (Efez. 2:15), jak również „mężem doskonałym”, na którego miał wyrosnąć cały Kościół razem z Jezusem, jako zupełny Chrystus (Efez. 4:13). To właśnie z tego powodu Jezus nazywany jest Głową, a Kościół Ciałem tego nowego stworzenia (Rzym. 12:4,5; 1Kor. 12:12-14,27; Efez. 1:22, 23; 4:4, 12; 5:30-32; Kol. 1:24; Żyd. 3:14; 1Piotra 4:13).