Epifaniczny tom 16 – rozdział 6 – str. 262
Drugie piekło Biblii
których korzeń związany był z Przymierzem Zakonu; w związku z nim przyszedł surowy Boski sąd] przyłożona jest; wszelkie tedy drzewo, które nie przynosi owocu dobrego, bywa wycięte i w ogień wrzucone [Żydzi, którzy nie przynosili odpowiednich owoców, zostali wówczas odrzuceni jako lud Boży i poddani strasznemu, niszczącemu uciskowi, jaki na nich przyszedł]. Ja [Jan] was chrzczę wodą ku pokucie [jego chrzest symbolizował pokutę, oczyszczenie z grzechów przeciwko Przymierzu Zakonu i dojście do harmonii z Zakonem]; ale ten [Jezus], który idzie za mną, mocniejszy jest ode mnie, którego obuwia nosić nie jestem godzien [Jan 1:27: „któremu ja nie jestem godzien rozwiązać rzemyka obuwia jego”]; ten was [cały naród Izraela] chrzcić będzie duchem świętym i ogniem [wierni Izraelici w dniu Pięćdziesiątnicy otrzymali chrzest Ducha Świętego; potem na złych, odstępczych Izraelitów przyszedł ogień, niszczący ucisk w postaci okrutnej wojny z Rzymianami, która zniszczyła ich jako naród i rozrzuciła pomiędzy wszystkie inne narody]. Którego łopata [prawda] jest w ręku jego, a wyczyści klepisko swoje i zgromadzi pszenicę swoją do spichlerza [prawdziwi Izraelici, pszenica, zostali zebrani do spichlerza chrześcijańskiego Kościoła], ale plewy spali ogniem nieugaszonym [cielesny Izrael jako naród był zły i dlatego przeciwko niemu zapłonął mszczący ucisk (1Tes. 2:16), który nie mógł być ugaszony, dopóki nie dokończył swego dzieła zniszczenia]”.
Podobnie mówi Jak. 3:6: „I język jest ogniem i światem nieprawości, tak jest postanowiony język między członkami naszymi, który kala wszystko ciało i zapala koło natury i bywa zapalony od ognia piekielnego [gehenny]”. Tutaj, mocnymi symbolicznymi słowami, św. Jakub podkreśla wielki i zły wpływ złego języka – języka rozpalanego (symbolicznie) przez gehennę, która jak się później przekonamy, także obrazuje drugie piekło. Język jest tak umieszczony wśród naszych członków, że jeśli nie jest odpowiednio kontrolowany, kala całe ciało: wszystko w danej osobie – jej charakter, dzieła, cześć, urząd,